تشریفات عروسی

مقدم

آشنایی با انواع مختلف کمپرسور ها

آشنایی با انواع مختلف کمپرسور ها

همان گونه که شاید شما هم اطلاع داشته باشید هوای فشرده تنها در صنایع کاربرد نداشته بلکه در تولید انواع محصولات جوشکاری ساختمان،نیروگاه ها ،کشتی ها،کارخانجات،خودروسازی ،صنایع رنگ،دستگاه های تنفس مصنوعی و…مورد استفاده قرار می گیرد.با دقت در صنایع نام برده شده ،به طور یقین کمپرسورها دارای طبقه بندی گوناگونی می باشند که در این نوشته به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

می توان کمپرسورها را برپایه اصول عملکردی آن ها به دو نوع مختلف طبقه بندی نمود:

  1. کمپرسورهای جابجایی مثبت /Compressor Positive Displacement
  2. کمپرسورهای دینامیکی /Roto-Dynamic Compressor

و همین طور کمپرسورهای جابجایی مثبت نیز خود به دو دسته پیستونی «Reciprocating» و دوار«Rotary» طبقه بندی می شوند.

کمپرسورهای جابجایی مثبت /Positive Displacement Compressors

کمپرسور های جابجایی مثبت به آن دسته از کمپرسور هایی گفته می شود که در هر سیکل کاری (دورانی ویا رفت و برگشتی )مقدار وحجم مشخصی از گاز را جا به جا می کنند .از ویژگی های مهم این نوع از کمپرسور ها متناسب بودن مقدار گاز خروجی با تعداد کورس کمپرسور می باشد.واین به این معنی می باشد که برعکس دیگر کمپرسورها با دو برابر کردن دور کمپرسور فلوی کمپرسور نیز دو برابر می گردد.وهمین طور اگر مسیر خروجی آنها مسدود گردد.فشار خروجی آن ها می تواند تا بینهایت افزایش یابد.و اگر توان مورد نیاز تامین گردد موجب ترکیدن بدنه کمپرسور ویا سیستم لوله کشی خواهد شد.

این نوع از کمپرسورها یعنی کمپرسور های جابجایی مثبت را می توان در دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  1. کمپرسورهای نوع روتاریRotary Compressor
  2. کمپرسورهای نوع رفت و برگشتی Reciprocating Compressor

همین طور کمپرسورهای پیستونی به چند نوع زیر طبقه بندی می شوند:

  1. کمپرسورهای خطی/In-line Compressor
  2. کمپرسورهای V شکل/V-shaped compressor
  3. کمپرسورهای تک مرحله ای/Single-acting Compressor
  4. کمپرسورهای دو مرحله ای/Double-Acting Compressor
  5. کمپرسورهای دیافراگمی/Diaphragm-Acting Compressor
  6. کمپرسورهای Tandem Piston

وکمپرسورهای دوار را هم می توان به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  1. کمپرسورهای اسکرو/Screw Compressor
  2. کمپرسورهای پره ای/Vane type Compressor

همین طور در قیمت کمپرسور های دینامیکی دو نوع گریز از مرکز«Centrifugal Compressor» و محوری «Axial flow compressor» به کار برده می شوند.وهمچنین می توان کمپرسور ها را از بابت جنبه های دیگر مانند موارد زیر طبقه بندی کرد:

  • تعداد مراحل : یک مرحله ای ،دو مرحله ای ،چند مرحله ای
  • روش خنک کاری : آب خنک ،هوا خنک،خنک کاری به وسیله روغن
  • نواع محرک ها : به وسیله الکتروموتر ،توربین،تسمه ، زنجیر،چرخ دنده ویا کوپل مستقیم
  • شیوه روغن کاری : کمپرسور های عاری از روغن و تزریق روغن
  • فشار : کم ،متوسط و زیاد

همان گونه که می دانیم با کاهش حجم هوای محصور شده ،فشار هوا افزایش پیدا می کند.وبه این روش هوا فشرده می شود.در کمپرسور های پیستونی سنتی مثل موتور احتراق داخلی از میل لنگ ،شاتون پیستون وسیلندر تشکیل شده است که میل لنگ به وسیله الکتروموتور به حرکت در می آید.واغلب کمپرسورها مجهز به مخزن هوا می باشندواین هم به این خاطر است که مقدار مشخصی هوای فشرده را در محدوده فشار تنظیمی حفظ کنند.وهوای فشره داخل مخزن به خط مصرف رفته وهمین طور الکتوروموتر به شکل اتوماتیک فشار داخل مخزن را حفظ می کند.

در بالای سیلندر نیز دریچه ورودی وخروجی واقع شده است که هنگامی که پیستون به سمت پایین حرکت کرده ،خلأ در بالای محفظه آن ایجاد شده و هوا از طریق دریچه ورودی وارد محفظه می شودو هنگامی که پیستون به سمت بالا می آیدهوا فشرده شده ودریچه ورودی بسته ودریچه خروجی باز شده و هوا به داخل مخزن رفته ودر هر کورس هوای زیادتری وارد مخزن شده وفشار افزایش پیدا می کند.در کمپرسورهای پیستونی تعداد سیلندر ها ۱و۲و۳ خواهد بودکه رایجترین آن ها دو مورد اولی می باشد.بیشتر مدل های دو سیلندری نیز مانند تک سیلندری عمل می کنند ولی تنها تفاوتی که بین آنها وجود دارد در تعداد کورس های آن ها می باشد.

کمپرسور همچنین مجهز به سوئیچ کنترل فشار می باشند به این معنی که هنگامی که فشار مخزن به مقدار مشخصی رسیده باشد«در حدود psi125 برای کمپرسور پیستونی تک مرحله ای » الکتروموتور متوقف می شود.در بیشتر مواقه ما نیاز به فشار حداکثری نداریم بنابراین با تجهیز خط مصرف به رگولاتور قادر خواهیم بود که فشار دلخواه مصرفی را بتوانیم تنظیم نماییم.وگیجی که قبل از رگلاتور تعبیه شده است فشار مخزن را نشان می دهد وهمین طور گیج تعبیه شده بعد از آن نشانگر فشار خط می باشد.وبه غیر از این موارد مخزن مجهز به شیر اطمینان می باشد که در صورت معیوب بودن سوئیچ فشار ،به کار خواهد افتاد.

+ نوشته شده در  دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 20:25  توسط مهدی 

گیربکس چیست

گیربکس چیست

گیربکس را در زبان فارسی جعبه دنده می گویند . این وسیله به انسان این امکان میدهد که با نیروی کم اجسام سنگین تر را جابجا کند ماننده قرقره ها ،جرثقیل و جعبه دنده ها . گیربکس ها اولین بار در قرن چهارم قبل از میلاد در کشور چین باستان مورد استفاده قرار گرفته شد.

گیربکس مقدار گشتاور تولید شده توسط منبع نیرو را افزایش می دهد وسرعت منبع ورودی را برای رسیدن به سرعت خروجی مطلوب کاهش می دهد.

 

برای توضیح چگونگی کار گیربکس باید چند واژه را تعریف کرد

  1. نیرو: عاملی که باعث حرکت اجسام یا تغیر در مکان و فرم جسم می شود
  2. گشتاور :نیرویی که جسم را حول یک محور می چرخاند
  3. کار :انتقال جسم از یک نقطه به نقطه دیگر

الکترو گیربکس ها عمدتا برای دو هدف در صنعت استفاده می شود یکی برای افزایش و دومی برای کاهش سرعت می باشد .

برای انتخاب گیربکس باید تمام پارمترها به طور دقیق و صحیح در نظر گرفته شود .اطلاعاتی مانند :گشتاور ورودی وگشتاور خروجی ، محل نصب و نحوه نصب

مقدار گشتاور ها شاید مهمترین معیارها برای انتخاب گیربکس میباشد برای تعین گشتاور باید مقدار گرانس (پدیده فیزیکی که تمایل به مقاومت در برابر حرکت دارند ) را در نطر بگیرید .

بعد از انتخاب گشتاور باید عامل خدمات که شامل پارمترهای عملیاتی مانند مدت زمان کار در شبانه روز ، تعداد دفعات استارت و استپ و ویژگی منبع قدرت و ویزگی بار می باشد
کیربکس ها بر اساس ساعت کار امتیاز بندی می شوند .

کیفیت گیربکس ربطی به قطر شفت یا بزرگی و کوچیکی ان ندارد بلکه به طول عمر بلبرنگ و کیفیت چرخ دنده ها مربوط می شود. در گیربکس ها یاتاقان باید از نیروهای وارده برچرخ دنده های تحت بار پشتیبانی کند .

اگر بار کمتری از حداکثر بار تعین شده برگیربکس وارد شود باعث افزایش طول عمر گیربکس می شود

گیربکس ها بر اساس تعریفی که شده تاکنون به هفت گروه تقسیم می شود

گیربکس با چرخ دنده ساده

ساده ترین سیستم درگیری دومحورموازی بااستفاده ازچرخ دنده های ساده امکانپذیر می باشدکه دنده کاملاً موازی درامتدادمحورشافت می باشدوبیشترین کاربردرادرگیربکس های خودرووگیربکس های ماشینهای ابزارمانند تراش وفرزوغیره رادارد.انتقال نیرودردنده های ساده بصورت سطح وخطی می باشد .

گیربکس با چرخ دنده هلیکال

این نوع چرخ دنده هاازدسته چرخ دنده های مارپیچ میباشند انتقال نیرودراین دنده هاباحرکت یک نقطه درامتدادسطح دنده انجام می شودکاربرداین نوع دنده هابه منتظورکاستن صداودرگیری نرم چرخ دنده هادرسیستم های مختلف انتقال نیروبکار میروندومیتوانند دردورهاوتوانهای بالاتری نسبت به دنده های ساده استفاده شوند.

گیربکس با چرخ دنده های جناقی

به منظورکاستن نیروی محوری اعمال بر روی شفت دنده ها وچرخ دنده های هلیکال وهمچنین افزایش میزان گشتاورانتقال یافته ،دنده های هلیکال بصورت متقابل به عنوان جناغی بکارمی روند.این نوع دنده هادرگیربکس های کاهنده پرقدرت مانند:آسیاب های سیمان – ورودی خط فولادوامثال آن بیشترین کاربرد را دارند.

گیربکس با چرخ دنده های حلزونی

در کاربردهایی که میزان کاهش سرعت در بالاترین سطح باشد و دارای محدودیت فضا می باشد و دو محور ورودی با خروجی در یک راستا نباشد از گیربکس های حلزونی VF و مرکب VF/VF استفاده می شود .

گیربکس با چرخ دنده های مخروطی

درگیربکسهایی که به منظورانتقال نیرودرمحورها ،متعامدوغیرمتعامدومتنافرنیازبه سیستم درگیری دنده هادردوسطح مورب بوده که توسط چرخ دندههای مخروطی مارپیچ (اسپیرال)وبادنده های هلیکال ترکیب شده تامین می گردد .

گیربکس با چرخ دنده ای خورشیدی

امروزه درصنایع سبک وسنگین برای کاهش ویاافزایش دوردرصورت بالابودن نسبت تبدیل وتوان های بسیاربالادرفضاهای محدودوراندمان بالای گیربکس ،ازاین نوع چرخ دنده ها استفاده می شوند.چرخ دنده های خورشیدی باقابلیت استفاده دردورهای بالا وتوان های بالایکی ازپرکارترین چرخ دنده هادرصنایع نوین معرفی شده اند.

گیربکس های کولینگ تاور

درصنایعی که می بایست ازفن های خنک کن آب مصرفی وکاهش حرارت چرخه تولیدانرژی استفاده کردبه منظورتأمین دورلازم جهت خنک کنندگی کافی ازگیربکس های مخصوصی به نام گیربکس های فن برجهای خنک کن (کولینگ تاور)استفاده می شود.

+ نوشته شده در  دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 20:10  توسط مهدی 

بوستر پمپ

بوستر پمپ

بوستر پمپ , خرید و فروش انواع بوستر پمپ , قیمت روز بوستر پمپ تهران , بوستر پمپهای چینی , بوستر پمپ پنتاکس (pentax) , قیمت بوستر پمپ لورارا  :تنظیم نمودن فشار آب پمپاژ شده به داخل لوله ها معمولا یکی از رایج ترین مشکلاتی است که این مشکل معمولا بیشتر در سیستم لوله کشی ساختمان ها و لوله کشی شهری وجود دارد . و از آن جایی که مقدار میزان آب مصرفی ممکن است که دارای نوسان باشد و همیشه این مقدار معینی نیست، از این رو چند الکترو موتور دائماً در سیستم های پمپاژ ثابت مقدار معینی آب را به درون لوله ها پمپاژ می کنند. ممکن است که فشار های متفاوتی با توجه به کاهش و افزایش مصرف آب به لوله وارد شود که دقیقا این موضوع در سیستم ابرسانی در بیشتر اوقات باعث بروز مشکلاتی می شود.

در فعالیت همزمان چند الکترو موتور در صورتی که افزایش فشار آب زیاد باشد، ممکن است که بر اثر فشار آب لوله ها دچار آسیب ها و صدماتی شوند ، و حتی در زمانی که هم زمان چند الکترو موتور خاموش شوند بسیار ممکن است که فشار آب درون لوله کاهش می یابد و به این ترتیب آب در نقاط مختلف شهر و یا ساختمان قطع شود. پس از بوستر پمپ برای تنظیم این فشار کنترل شده در درون سیستم آب رسانی و پمپاژ استفاده می شود.

لینک کوتاه گوگل برای بوستر پمپ : قیمت بوستر پمپ

بوستر پمپ چیست ؟

بوستر پمپ دستگاهی است که چندین الکترو پمپ دریک دستگاه مرتبط به هم و یکپارچه ای تشکیل شده که این اجزا به صورت موازی به هم دیگر متصل شده اند تا مجموع آب مصرفی و مجموع فشار وارد شده بر سیستم را تأمین نمایند.

معمولا از بوستر پمپ ها در مواردی مثل شبکه های آب شهری ، مصارف درون ساختمانی، ایجاد فشار لازم برای مصرف آب در آتش نشانی ها، آبیاری پارک ها و فضای سبز در شهر ها، ساختمان ها، پاساژ ها، بیمارستان ها ، فرودگاه ها و مراکز صنعتی به کار می روند. طراحی بوستر پمپ آب در واقع به ۲ شکل است که بر حسب دو فاکتور ماکسیمم مصرف ساعتی و مینیمم فشار شبکه مصرف طراحی شده است. بسته به نوع استفاده ساختمان مشخص است که مصرف آب هر یک از وسایل ساختمانی هم متفاوت می باشد.

اصلی ترین قسمت های اصلی یک بوستر پمپ عبارتند از :

  • الکتروپمپ ها
  • شاسی اصلی
  • کلکتور حرکتی
  • کلکتور مکش
  • تجهیزات کنترل فشار
  • تابلوی کنترل و فرمان

که در این بین تابلوی کنترل و فرمان و تجهیزات کنترل فشار اصلی ترین قسمت بوستر پمپ ها است.

از نظر کنترل فشار آب بوستر پمپ ها به دو رده تقسیم می شوند :

  • بوستر پمپ های دور ثابت
  • بوستر پمپ های دور متغیر

بوستر پمپ های دور ثابت نوع های مختلفی ساخته می شوند مثل : تک پمپه، دو یا چند پمپه با جاکی پمپ و یا بدون جاکی پمپ …

بوستر پمپ تک فاز دور ثابت از لحاظ ولتاژ برق مصرفی ۲۲۰ ولت و سه فاز ۳۸۰ ولت و یا ترکیبی از این دو می باشد.

روشن و خاموش شدن الکترو پمپ ها در بوستر پمپ های نسل جدید معمولا به صورت ردیفی و نوبتی می باشد دستگاه های نسل جدید از آن جایی که به صورت پیشرفته هستند از دو پرشر سوئیچ برای كنترل فشار استفاده می شود. هر کدام از این سوئیچ ها کاربردی دارد مثلا یکی از پرشر سوئیچ ها برای حداکثر فشار و پرشر سوئیچ دوم هم برای حداقل فشار تنظیم می شوند.

هر یک از پرشر سوئیچ ها با وصل شدن مدار، به تابلوی کنترل و فرمان بوستر خبر رسیدن فشار آب به حداقل یا حداکثر می رسد، و تابلوی فرمان دستورات لازم را بسته به حداقل یا حداکثر بودن فشار جهت روشن شدن الکتروپمپ ها یا خاموش شدن نوبتی الکتروموتور ها را صادر می کند.

در بوستر پمپ های دور ثابت از چند منبع دیافراگمی با ظرفیت های ویژه استفاده می شوند.

+ نوشته شده در  دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 20:06  توسط مهدی 

لیفتراک

لیفتراک

لیفتراک , فروش انواع لیفتراک , مرکز خرید و فروش لیفتراک , انواع لیفتراک دست دوم , قیمت لیفتراک دست دوم , راهنمای خرید لیفتراک با کیفیت | صنعت فا : یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه در جابجایی کالا و محصولات داخل انبار لیفتراک است .بدون شک می توان گفت با تولید لیفتراک تحول بزرگی در جابجایی اتفاق افتاده است . امروزه لیفتراک ها در قدرت ها و اندازه های متفاوتی تولید می شود و بر اساس نیاز هر کارگاهی از آن استفاده می کنند . شاید بتوان گفت در زمینه انبارداری هیچ وسیله ای همانند لیفتراک کاربرد ندارد. همچنین رانندگی لیفتراک ها با گذشت زمان بسیار آسانتر شده است و تقریبا می توان گفت امروزه تمامی لیفتراک ها دیجیتالی شده اند و به راحتی با یک آموزش ساده می توان طرز کار آن را فرا گرفت.

صنعت فا فروشگاهی آنلاین جهت فروش انواع لیفتراک ها می باشد لذا در زیر برندهایی که توسط گروه صنعتی صنعت فا عرضه می شوند را به همراه محصولاتشان معرفی خواهیم کرد.

قیمت لیفتراک دست دوم

شرکت های سازنده لیفتراک برای رقابت با رقبای خود هر روز تغییراتی در سیستم های ماشین های لیفتراک خود می دهند . و آنها را از لحاظ کارایی قدرتندتر می کنند . از طرف دیگر رقابت بازار برای فروش لیفتراک به ویژه لیفتراک دست دوم به شدت تغییر می کند. و هر روز قیمت انواع لیفتراک تغییر می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت لیفتراک در برندهای مختلف می توانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

لیفتراک کوماتسو

شرکت کوماتسو که شرکتی جدا شده از شرکت صنایع Takeuchi هست اولین لیفتراک خود را در سال ۱۹۵۳ به بازار عرضه کرد و به سرعت توانست در این محصول جایگاه ویژه ای را برای خود دست و پا کند. کوماتسو یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده ماشین آلات راه و ساختمان و انبار در دنیا می باشد به طوری که در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا نمایندگی رسمی دارد. لیفتراک کوماتسو همانند سایر محصولات تولیدی این شرکت از فناوری قدرتمندی برخوردار است و بازار بزرگی را برای این شرکت فراهم کرده است.

+ نوشته شده در  دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 19:58  توسط مهدی 

ژنراتور چیست

ژنراتور چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاهی که باعث تولید نیروی الکتریسیته و برق می شود ژنراتور نامیده می شود با وجود این سیستم تا حدود زیادی می شود که از ایجاد خلل در فعالیت های روزانه یا اختلال در عملیات کاری در زمان های قطعی برق پیش گیری کرد. باید بگوییم که این ژنراتور ها برای کاربرد های مختلف در شکل های فیزیکی و الکتریکی در دسترس هستند. ما در این بخش می خواهیم تا برای اشنایی بیشتر شما با این سیستم نگاهی را به چگونگی عملکردها، اجزای اصلی ژنراتور و چگونگی اینکه ژنراتور به عنوان منبع ثانویه نیروی الکتریکی در کاربرد های مسکونی و صنعتی عمل می کنند را داشته باشیم پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

لیست قیمت ژنراتور

ژنراتور چگونه کار می کند؟

درباره این سیستم باید بگوییم که به وسیله ژنراتور می توان که انرژی مکانیکی که از منبع بیرونی به دست امده است را به عنوان خروجی به انرژی الکتریکی تبدیل کرد. مهم ترین نکته درباره ژنراتور ها این که درک این موضوع بسیار مهم است که بدانیم که ژنراتور واقعا انرژی الکتریکی را خلق نمی کند بلکه در واقع آن ها با استفاده از انرژی مکانیکی برق را به عنوان خروجی سیستم تولید با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم سیم پیچ ها در مدار الکتریکی ایجاد می کنند که در واقع این جریان توسط ژنراتور شارژ الکتریکی جریان الکتریکی عرضه شده است. با درک کار پمپ آب می توان که باعث جریان آب می شود مکانیسم ژنراتور را فهمید که پمپ واقعا آبی را ایجاد نمی کند و فقط آب را جریان می دهد.

در ژنراتور های مدرن که کار آن ها معمولا بر مبنای القای الکترو مغناطیس کشف شده که این نوع سیستم در سال ۱۸۳۱ توسط مایکل فارادی می باشد. او به این نتیجه رسید القای بار بر اساس جریان بالای بار الکتریکی می تواند که توسط حرکت رسانای الکتریکی مانند سیمی که شامل بار الکتریکی در میدان مغناطیسی است انجام شود. در واقع تفاوت ولتاژی در این حرکت و در بین دو انتهای سیم یا رسانای الکتریکی ایجاد شده که این تفاوت باعث شده تا هم بار الکتریکی جریان بیابد و هم که جریان الکتریکی تولید شود.

اجزای اصلی ژنراتور

تقسیم بندی اجزای اصلی ژنراتور الکتریکی به صورت زیر است

  1. موتور
  2. دستگاه تولید برق متناوب (آلترناتور)
  3. سیستم سوخت
  4. تنظیم کننده ولتاژ
  5. سیستم سردسازی و اگزوز
  6. سیتم روغنکاری
  7. شارژر باطری
  8. پنل کنترل
  9. چارچوب اصلی

موتور

یکی از مهم ترین قسمت های ژنراتور موتور است زیرا که این قسمت منبع ورودی انرژی مکانیکی به موتور ژنراتور است. به طور مستقیم و متناسب با حداکثر توان خروجی سیستم اندازه موتور هم عرضه شده است. اما با این وجود باز هم نیاز است تا چندین فاکتور را در ذهن داشته باشید که ما در این بخش به مهم ترین موارد رسیدگی می کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • الف) نوع سوخت مورد استفاده
  • ب) موتور هایی با والو بالا سری ( OHV ) در برابر موتور های غیر OHV
  • ج) قالب آهن در سیلندر موتور ( CIS )

الف- نوع سوخت مورد استفاده :

نحوه کار کردن موتور ژنراتور ها به این ترتیب است که این نوع موتور ها با استفاده از انواعی از سوخت ها مثل سوخت دیزل، گازوئیل، پروپان (در فرم مایع شده یا گاز) و یا گاز طبیعی کار می کنند. معمولا بعضی از موتور های کوچک تر از سوخت گازوییل برای کار کردن استفاده می کنند اما سوخت اکثر دیزل های بزرگ از سوخت دیزل ، پروپان مایع ، گاز پروپان یا گاز طبیعی است. و همچنین که موتور های اصلی دوگانه سوز هم می توانند که باشند یعنی این که هم می توانند با دیزل و هم می توانند با گاز کار کنند.

ب- موتورهایی با والو بالاسری (OHV) در برابر موتورهای غیر OHV- :

درباره این موتور ها باید بگوییم که این موتور های OHV از موتور های دیگر بسیار متفاوت تر هستند در مقابل بلوک موتوری که سوار شده است و در والو ورودی و خروجی موتور که در سر سیلندر موتور قراگرفته است بر همین اساس هم موتور های OHV چندین مزیت نسبت به موتور های دیگر دارد که عبارتند از :

  • یک طراحی جمع و جور را دارا هستند
  • مکانیسم کار ساده تری دارند
  • دوام پذیری بیشتری را دارند
  • راحتی کار در عملیات
  • انتشار دود کم را در حین کار دارند
+ نوشته شده در  دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 19:53  توسط مهدی 

قیمت انواع الکتروموتور

قیمت انواع الکتروموتور

قیمت الکتروموتور : به دلیل دامنه کاربرد وسیع الکتروموتور ها در صنعت لوازم خانگی و سایر صنایع قدرتی ؛ همیشه خواهان انواع الکتروموتور در سراسر کشور به ویژه تهران , تبریز , اصفهان و مشهد  و… بیشتر است . و به دلیل تحریم هایی که امریکا علیه کشورهای منطقه اعمال کرده است . قیمت های انواع الکتروموتورهای خارجی و برندهای اروپایی ثبات چندانی ندارد و از طرفی تولید کننده های داخلی نیز به دلیل تهیه مواد اولیه الکتروموتور در نهایت باعث شده است که قیمت ها متغییر باشندلذا جهت دریافت اطلاعات کامل در رابطه با قیمت انواع مارکهای الکتروموتور با کارشناسان فروش ما در صنعت فا تماس بگیرید تا بروزترین و دقیق تریم قیمت را برای شما اعلام کنند .

الکتروموتور

در تعریف کلی می توان گفت : الکتروموتور ماشین الکتریکی است که نیروی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می کند . اکثر موتورهای الکتریکی (الکتروموتور ها) دوار هستند هر چند مواردی نیز وجود دارد که به صورت خطی می باشند. در الکتروموتور بخش دوار ماشین را چرخانه یا روتور و بخش ثابت را استاتور یا ایستانه می گویند . الکتروموتور شامل یک آهنربای الکتریکی است که بر روی یک قاب سیم پیچی شده است .

***توجه

ژنراتور ها عکس عمل الکتروموتورها را انجام می دهند . و انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می کنند هم الکتروموتورها و هم ژنراتورها به غیر از عمبکردی که دارند کاملا مشابه هم می باشند .

کاربرد های الکتروموتور

الکتروموتورها گستره کاربردی بالایی دارند و در انواع وسایل و تجهیزات صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار میگیرند . استفاده گسترده از الکتروموتور در صنعت تولید لوازم خانگی از برجسته ترین کاربر الکتروموتور را شامل می شود . انواع فن های خانگیو صنعتی , انواع دمنده های قدرتمند و سایر ابزارهای قدرتی در صنایع دیگر کاربردهای التروموتور می باشد.

تقسیم بندی انواع الکتروموتور

الکتروموتورها به صورت کلی در انواع زیر تقسیم بندی می شوند :

  • الکتروموتورهای AC
  • الکتروموتورهای پله ای
  • الکتروموتورهای خطی
  • الکتروموتورهای تکفاز
  • الکتروموتورهای سه فاز
  • الکتروموتورهای یونیورسال
  • الکتروموتورهای میدان سیم پیچی شده
+ نوشته شده در  دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 19:48  توسط مهدی 

تاریخچه موتور دیزل

تاریخچه موتور دیزل

در این بخش می خواهیم تا برای شما همراهان گرامی درباره موتور دیزل و تاریخچه آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم ابتدا در این قسمت برای اشنایی بیشتر و یاد اوری تعریف مختصری را از موتور دیزل برای شما عزیزان بیان می کنیم.

همان طور که می دانیم در وسایل نقلیه بزرگ مثل کامیون ‌ها ، قطار ها ، کشتی ‌ها و زیر دریایی ‌ها موتور های دیزلی قلب تپنده این وسایل نقلیه بزرگ هستند. و از آن جایی که این موتور های دیزلی شباهت بسیار زیادی را به موتور های بنزینی دارند، اما یک تفاوت وجود دارد و آن هم این که موتور های دیزلی نیروی بیشتری را تولید می‌کنند،و هم این که مصرف کمتری دارند. تفاوت این موتور ها در نوع کارشان است و با این که موتور های بنزینی و موتور های دیزلی ، هر دو درون‌سوز هستند ولی قدری با یکدیگر متفاوت تر کار می ‌کنند. سوخت و هوا در موتور بنزینی ، به درون یک سیلندر های کوچک فلزی تزریق می‌شوند. و انفجار از یک پیستون که این مخلوط را فشرده و آماده می‌ کند، استارت می خورد و سپس یک جرقه الکتریکی کوچک که توسط شمع ایجاد می ‌شود، باعث آتش گرفتن سوخت می‌ شود.

نیرویی که با انفجار مخلوط بنزین و هوا، تولید می‌شود باعث می شود تا که پیستون در داخل سیلندر به پایین کشیده شود و سپس از طریق میل ‌لنگ و گیر بکس به چرخ ‌ها انتقال یابد.

رودولف دیزل

یکی از مخترع های به نام المانی که مهندس مکانیک و برای اختراع موتور دیزل شهرت بسیاری پیدا کرد رودولف دیزل است که او مخترع موتور دیزل از نوع احتراق داخلی است. او برای این اختراع راه های بسیاری را پیمود و او در واقع با تحقیق بر روی بخار کارش را شروع کرد. او با انجام پژوهش‌ هایش در رابطه با بهره‌وری سوخت، که این تحقیقات او را به سمت ساختن موتور بخاری سوق داد و موفق شد تا موتوری را که با بخار آمونیاک کار می‌کرد اختراع کند.

تاریخچه دیزل

در سال ۱۸۵۸ رودولف دیزل در پاریس متولد شد. از آن جایی که پدر و مادرش از مهاجران باواریا بودند که این آلمانی تبار ها در فرانسه زندگی می کردند. رودولف دیزل تحصیلات خودش را در دانشگاه پلی تکنیک مونیخ آغاز نمود. او به عنوان مهندس یخچال بعد از فارغ التحصیلی شروع به کار کرد. طراحی موتور یکی از محبوب ترین کار هایی بود که او با تمام عشق دوست داشت تا آن را انجام دهد. از این رو هم رودولف دیزل طرح های بسیاری را درباره موتور های حرارتی داشت که موتور هوا با انرژی خورشیدی از جمله اختراعات این مخترع آلمانی بود.

در مقاله ای به توصیف یک موتور با احتراق درون سیلندر ( موتور احتراق داخلی ) پرداخت که این مقاله را در سال ۱۸۹۳ منتشر کرد و همچنین او در سال ۱۸۹۴ ، توانست که اختراع جدید خودش را که موتور دیزلی نام گذاری کرده بود را به ثبت برساند. هدف این مخترع از ساخت این موتور دیزل در ابتدا برای صنعت گران مستقل و یا صنعت گرانی که به رقابت با صنعت بزرگ می پرداختند بود.

این مخترع بر اثر انفجار موتور دیزلی خودش کشته شد. با این حال، او با این اختراع موتور دیزل ثابت کرد که می تواند سوخت را بدون نیاز به یک جرقه مشتعل نماید. اولین موتور دیزل موفق او در سال ۱۸۹۷ عمل کرد. در واقع موتور های دیزلی مدرن، نسخه بهبود یافته ی مفهوم اصلی رودولف دیزل است.که از آن ها اغلب در زیردریایی ها، کشتی ها، لوکوموتیو، و کامیون های بزرگ و مولد برق ( دیزل ژنراتور ) استفاده می شوند.

اختراعات رودولف دیزل در سه نقطه اشتراک دارند :

  • تمامی آنها مربوط به گرما و واگذاری از طریق پروسه های فیزیکی و یا قوانین طبیعی هستند.
  • طراحی مکانیکی قابل ملاحظه ای در تمامی آن ها وجود دارند.
  • تمامی آنها در ابتدا به مفهوم مخترع از انگیزه نیاز های جامعه شناختی بودند.

مدل نخست رودولف دیزل، یک سیلندر ۱۰ پا آهن با فلایویل در پایه آن ، در تاریخ ۱۰ اوت سال ۱۸۹۳ برای اولین بار شروع به کار کرد . رودولف دیزل دو سال را صرف ساخت این موتور دیزل نمود و در سال ۱۸۹۶ یک مدل دیگر با بازده نظری ۷۵ درصد ارائه نمود، که در مقایسه با ده درصد راندمان موتور بخار بود. در سال ۱۸۹۸ ، رودولف دیزل یک میلیونر بود.

موتور دیزلی او به قدرت خطوط لوله، برق و آب ، اتومبیل ها و کامیون ها، و هنر و صنعت دریایی مورد استفاده قرار گرفت، و بلافاصله در معادن ، حوزه های نفتی، کارخانه ها ، حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفت.

+ نوشته شده در  دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 19:43  توسط مهدی 

موتور برق

از نظر نوع سوخت مصرفی موتور برق ها به انواع مختافی تقسیم می شوند :

موتور برق بنزینی : این نوع موتور برق در واقع یکی از رایج ترین و مناسب ترین نوع موتور برق می باشد ، و از آن جایی که سوخت این نوع موتور برق در هر مکانی به راحتی پیدا می شود از همین رو هم یافت می شود و برای کارکرد در بازه زمانی طولانی بسیار مناسب می باشد.

موتور برق گازوئیلی ( موتور برق دیزلی ) : مانند دیزل ژنراتور عمل کرد این نوع موتور برق ها هم در ابعاد کوچک می باشد.

موتور برق گازسوز : همان طور که از اسمش هم مشخص است در سوخت این موتور از گاز طبیعی استفاده می شود این نوع موتور برقی نسبت به سایر موارد معمولا دارای تنوع مدل کمتری است.
اجزای تشکیل دهنده موتور برق :
* موتور
* دستگاه تولید برق متناوب ( الترناتور )
* سیستم سوخت
* تنظیم کننده ولتاژ
* پنل کنترل
* سیستم روغن کاری
* سیستم سرد سازی
* خروجی ها

موتور : مهم ترین مورد در همه دستگاه ها و این دستگاه موتور است که این دستگاه در واقع وظیفه تامین انرژی مکانیکی موتور برق را بر عهده دارد، و از آن جایی که موتور ها قدرت های متفاوتی را دارند از آن ها بر حسب توان موتور برق و همچنین توان خروجی مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه تولید برق متناوب ( آلترناتور ) : مهم ترین وظیفه بر این قسمت است که از قسمت موتور برق انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند..

سیستم سوخت : بسته به نوع سوخت موتور برق ها سیستم سوخت در موتور برق متفاوت است و از همین رو هم می تواند که بر روی خود دستگاه موتور برق و یا به عنوان بخشی مجزا قرار بگیرد.

تنظیم کننده ی ولتاژ : این قطعه که وظیفه ی آن تنظیم ولتاژ خروجی برق از موتور برق و تبدیل AC به DC و بر عکس می باشد برای جریان مناسب برق بسیار مهم و ضروری است.
پنل کنترل : از این قسمت کار های مربوط به تنظیم و راه اندازی دستگاه صورت می گیرد.

سیستم روغن کاری : این دستگاه هم مثل سایر دستگاه ها ممکن است که پس از مدت زیادی که کار کرد موتور و قطعات مکانیکی اش بعد از گذشت مدتی دچار سائیدگی شوند بهتر است تا برای جلوگیری از این سائیدگی از روغن استفاده شود و به طور منظم تمام سیستم روغن کاری شود.

سیستم سرد سازی : این طبیعی است که در حین کار قطعات و اجزای موتور برق دچار افزایش دما می شوند پس برای خنک شدن سیستم و این قطعات به یک سیستم خنک کننده نیاز است. و وظیفه خنک کردن اجزای تشکیل دهنده موتور برق را سیستم سرد سازی بر عهده دارد. در بیشتر موارد هم اغلب موتور برق ها توسط هوا خنک می شوند.

خروجی ‌ها : بیشتر موتور برق ها دارای خروجی های AC و DC با تعداد مختلف هستند. و برق تولید شده از این قسمت توسط دستگاه به وسایل تغذیه کننده رسانده می ‌شود.

+ نوشته شده در  دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 19:39  توسط مهدی 

معرفی انواع پمپ ها

معرفی انواع پمپ ها

  • پمپ های جابجائی مثبت
  • پمپ های رفت و برگشتی
  • پمپ های دیافراگمی
  • پمپ های دنده حلزونی
  • پمپ های دوار

انواع پمپ دوار

  • پمپ دوار دنده ای (Gear)
  • پمپ دوار پره ای (Vane)
  • پمپ دوار Lobe
  • پمپ دوار پیچی

پمپ های جابجائی مثبت :

در پمپ های سانتریفوژ پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا همراه با افت زیاد خواهد بود . امروزه نسبت به گذشته و با توجه به شرایط خوب توربو پمپ ها از این پمپ ها استفاده می شود. تنها دلیلی که برای سیالات ویسکوزیته استفاده از این نوع پمپ ها مقرون به صرفه نیست دلائل اقتصادی آن است. اما امکان پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا استفاده از پمپ های دوار یا پمپ های پیستونی فراهم می شود.

لیست قیمت پمپ

پمپ های رفت و برگشتی :

از جمله پمپ های جابجائی مثبت پمپ های رفت و برگشتی می باشند. در واقع درباره این پمپ های رفت و برگشتی تلمبه های خانگی قدیمی را می توان نام برد که این تلمبه ها نمونه ساده پمپ های رفت و برگشتی پیستونی هستند. اجزای تشکیل دهنده این پمپ به این شکل است که از مجموعه یک سیلندر و یک پیستون که متصل به یک اهرم حرکت دهنده می باشد، پمپ رفت و یرگشتی تشکیل شده است. و از طریق اهرم بندی از بالا حرکت پیستون تامین می گردد. زمانی که پیستون به سمت بالا می رود یک خلا در داخل سیلندر سیال را به داخل سیلندر از مخزن مکش مکیده و همزمان آب بالای پیستون به بیرون فرستاده می شود.

با پائین آمدن پیستون و اعمال فشار به سیال داخل سیلندر، در برگشت سیال از سوپاپ های نصب شده بر روی پیستون عبور می کند و به بالای آن رانده می شود.چیزی که مانع برگشت سیال به داخل مخزن در زمان پائین آمدن پیستون می گردد نصب یک سوپاپ درست در مسیر ورودی به پمپ ورودی است

پمپ های دیافراگمی :

در یک پمپ دیا فراگمی عمل پمپاژ شبیه پمپ یپستونی یک طرفه است. هنگامی که دیافراگم به قسمت بالای حفره نفوذ می کند از طریق سوپاپ یک طرفه لوله مکش وارد سیال پمپ می شود. و با پائین رفتن دیافراگم هم سیال از طریق سوپاپ یک طرفه از سیلندر و لوله خروجی خارج می شود. زمانی که این چرخه تکرار می شود، در اثر فشار ناحیه خروجی سوپاپ خروجی و مکش ایجاد شده توسط ضربه ورودی بسته می شود.

بسیاری از پمپ های دیافراگمی هستند که به شیوه مکانیکی عمل می کنند، تعدادی هم بر اثر فشار هوا کار می کنند. بر حسب نوع پمپ این پمپ های هوایی می توانند که با هوای فشرده یا خلاء هم کار کنند. شکل ساختمانی این پمپ ها بسیار ساده هستند و به عنوان پمپ های اندازه گیر، انتقال و یا چاهکی عمل می کنند. برای انتقال سیال ، دو غاب و یا پساب هم می توانند که این پمپ ها به کار گرفته شوند.

در پمپ مکانیکی مسیر حرکت دیافراگم توسط یک میله رابط قابل تنظیم یا مکانیزم دیگری است. در پمپ های هوایی کنترل این مسیر حرکت با استفاده از یک نگهدارنده قابل تنظیم، دیافراگم کنترل می شود. به جای تنظیم حرکت کلی این نگه دارنده، حرکت رو به بالای دیافراگم را محدود می کنند.آستر پمپ ها در صورت انتقال مواد شیمیایی یا سایر سیالات، باید از فولاد ضد زنگ یا دیگر فلزات مقاوم باشند و در برابر خوردگی مقاوم ساخته شوند. و معمولا یاطا قان های نگهدارنده محور از نوع غلاف یا بوش هستند، که یا در قسمت انتهای مرکز پوسته جای می گیرند یا به محور پرس می شوند.در یک پمپ دیافراگمی جریان سیال یک نواخت نبوده، بلکه این جریان بیشتر به صورت منقطع یا ضربه ای است.

+ نوشته شده در  دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 19:36  توسط مهدی 

دیزل ژنراتور چیست ؟

دیزل ژنراتور چیست ؟

در مکان هایی که امکان دسترسی به سیستم برق شهری وجود ندارد و یا این که ممکن است در نقاطی از شهر با قطعی برق رویه رو شوید می توانند که از دیزل ژنراتورها به عنوان تامین کننده اصلی برق، که به صورت دائم کار می کنند استفاده کرد همان طور که گفتیم به عنوان برق اضطراری و جایگزین برق شهری از این سیستم استفاده می کنند.

درباره این نوع سیستم دیزلی باید بگوییم که دیزل ژنراتور (Diesel Generator) در واقع نوعی ژنراتور است که موتور آن به وسیله سوخت دیزل کار می کند؛ و همان طور که گفتیم هم معمولا برای مصارف برق استند بای در زمانی که شبکه سراسری قطع یا زمانی که در دسترس نیست از دیزل ژنراتور استفاده می شود. در یک تعریف کلی و کامل از این سیستم می توان گفت که موتور ژنراتور به دستگاهی گفته می شود که از انرژی مکانیکی طی یک سری فرآیند های فیزیکی و مکانیکی و القای الکترو مغناطیسی تولید برق می نمایند. بر اساس سوخت های مصرفی موتور این ژنراتور ها به انواع مختلفی از قبیل دیزلی، بنزینی، گاز سوز و دوگانه سوز و مازوت سوز و… تقسیم بندی می شوند که در این بخش ما می خواهیم تا در مورد رایج ترین نوع آن یعنی دیزل ژنراتور برای شما مطالب مهمی را ارائه دهیم.

با وجود این که دیزل ژنراتور ها دارای ابعاد مختلفی هستند و ابعاد ان هم توسط توان ظاهری ژنراتور ها مشخص می شود که در مهندسی برق، توان ظاهری با واحد ولت آمپر (VA) مشخص می شود. برای مصارف خانگی استند بای از دیزل ژنراتور های کوچک که تا حدود ۲۰۰ کیلو ولت آمپر (KVA) را تولید می کنند استفاده می شود که کاربرد بسیاری را هم دارند. به علاوه بر این موارد برای تهیه برق در شبکه های قدرت کوچک تر از دیزل ژنراتور هایی با قابلیت تولید توان در مقیاس مگا ولت آمپر نیز وجود دارند که استفاده می شود.

یک تعریف دقیق دیگر از دیزل ژنراتور این که به ترکیبی از موتور دیزل ، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی ، اطاقک پوشاننده ، عایق ‌های صدا ، سیستم‌ های کنترل ، قطع کننده‌ های استند بای مدار، سیستم مولد گرما ، سیستم استارت اتومات و غیره که به منظور تولید برق استفاده می‌شود ، دیزل ژنراتور می‌گویند.

قیمت دیزل ژنراتور

کوپله دیزل ژنراتور

منظور از کوپله کردن این که بعد از این که موتور دیزل و ژنراتور را به هم و نصب می کنند و آن روی یک شاسی (Structure) فلزی و قرار دادن یک تابلو کنترل را در کنار آن به اصطلاح کوپله کردن (Coupling) گویند.

در صنعت کوپله دیزل ژنراتور شرکت های بسیار بزرگی هستند که در دنیا در این عرصع مشغول به فعالیت هستند. به این ترتیب که موتور دیزل و ژنراتور خود را این شرکت ها از برند های ذکر شده در بالا به صورت جداگانه خریداری و آن ها را کوپل می نمایند؛ و در واقع بسته به نیاز بازار این شرکت ها دیزل ژنراتور های کوپله خود را به صورت دیزل ژنراتور با کانوپی سایلنت ، شاسی موبایل و . . . تحت نام تجاری خود به بازار عرضه می نمایند.

در دنیای تجارت و صنعت برند های اف . جی.ویلسون FG Wilson و کامینز پاور Cummins Power انگلستان از کوپله کاران بزرگ صنعت دیزل ژنراتور هستند و به این شرکت هایی که دیزل ژنراتور را کوپله می نمایند در اصطلاح پکیجر (Packager) دیزل ژنراتور نیز گفته می شود.

درباره این برندها باید بگوییم که این شرکت ها یعنی شرکت های سازنده موتور دیزل و یا ژنراتور به تمام کوپله کاران دیزل ژنراتور در سراسر دنیا محصولات یکسانی را ارسال می نمایند. پس نتیجه این که بین ژنراتور استمفورد انگلستان که بر روی دیزل ژنراتور کوپله Visa ایتالیا نصب گردیده با همان ژنراتور که بر روی دیزل ژنراتور کوپله کامینز پاور نصب گردیده هیچ تفاوت خاصی وجود ندارد.

چه عوامی کیفیت کوپله دیزل ژنراتور را مشخص می کند ؟

برای تمام پکیجرها در تمام نقاط دنیا موتور دیزل و ژنراتور یکسان است؛ و دقت اسمبل کردن دیزل و ژنراتور و بعد لوازم جانبی مصرفی به کار رفته در کوپله و تابلو کنترل به طور کلی کیفیت کوپله دیزل ژنراتور را متمایز می کند

از نکات واقعی تمایز کوپله دیزل ژنراتور شرکت های مختلف می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  1. در تابلو کنترل کیفیت قطعات استفاده شده بسیار مهم است ( در کیفیت نهایی و قیمت دیزل ژنراتور چینی بودن قطعات به شدت موثر است ).
  2. نوع رنگی که در قطعات فلزی مثل شاسی، فریم تابلو، کوپله دیزل ژنراتور ( رنگ های متفرقه و یا هم استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک ) استفاده می شود.
  3. ورقی که در شاسی به کار برده می شود باید از نظر نوع و ضخامت متناسب با وزن دیزل ژنراتور باشد.
  4. برای جلوگیری از نفوذ آب و گردو غبار جهت تابلو و ژنراتور از گلند های مقاوم استفاده می شود ( قسمت های الکتریکی ) .
  5. جهت تحمل وزن و جا به جا نشدن آن در طول عمر دیزل ژنراتور از چهارچوب Structure مناسب جهت رادیاتور در کوپله دیزل ژنراتور استفاده می شود
+ نوشته شده در  دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 19:31  توسط مهدی 

کمپرسورهای دینامیکی /Dynamic Compressors

کمپرسورهای دینامیکی /Dynamic Compressors

 

کمپرسورهای دینامیکی /Dynamic Compressors , کمپرسورهای دینامیکی , قیمت کمپرسورهای دینامیکی , نحوه عملکرد کمپرسورهای دینامیکی , مرکز خرید و فروش کمپرسور دینامیکی در تهران : در این مدل از کمپرسور ها عملیات بالا بردن فشار گاز توسط حرکت دینامیکی با سرعتی که به وسیله پره های دوار کمپرسوربه گاز وارد می شود موجب بالا بردن انرژی جنبشی گاز می شوند که به وسیله ولوت ها یا دیفیورزها این انرژی جنبشی به انرژی فشاری تبدیل می شود.ومی توان این نوع از کمپرسور ها را نیز از لحاظ جریان گاز خروجی از پره ها در دو دسته زیر تقسیم بندی کنیم:

  1. کمپرسور های جریان محوری/ Axial Flow
  2. کمپرسورهای جریان شعاعی /Radial Flow
کمپرسور دینامیکی

کمپرسور دینامیکی

لیست قیمت انواع کمپرسور را در این بخش مشاهده کنید : قیمت کمپرسور

کمپرسور های جریان محوری/Axial Flow Compressor

اساس کار این نوع از کمپرسور ها بر پایه حرکت دادن گاز (هل دادن ) به وسیله پره های دوار نصب شده روی رتور می باشدو بیشترین کاربرد این نوع از کمپرسورها در توربین های گازی می باشد.ویا هم که برای جاهایی مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز به جریان وفلو زیاد گاز است.واغلب فشار خروجی آنها پایین ویا متوسط می باشد.

در داخل کمپرسور ،جریان گاز در جهت محوری Axial می باشدوبه غیر از پره های نثب شده روی رتور( پره های متحرک ) که وظیفه انتقال انرزی از رتور به سیال را عهده دار می باشند وبا محور می چرخند یک سری پره های ثابت دیگر نیز بر روی بدنه کمپرسور نثب گردیده است که به آنها پره های راهنما گفته می شود.که این پره ها به غیر از جهت دادن به سیال ،برای انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر وظیفه تبدیل انرژی جنبشی به انرژی فشاری را نیز عده دار می باشند.در این نوع از کمپرسور ها افزایش فشار به این شکل صورت می گیرد که گاز به صورت آهسته از فضای باز (سطح مقطع زیاد) به فضای تنگ تری رانده می شود وموجب کم شدن حجم وافزایش فشار می شود.

کمپرسور های جریان شعاعی /Radial Flow Compressor

کمپرسورهای جریان شعاعی بیشتر به کمپرسور های گریز از مرکز معروف می باشندواساس کار انها ،به کار بردن نیروی گریز از مرکز برای بالا بردن انرژی جنبشی گاز است.واین عمل به وسیله Vane های نثب شده روی پروانه به سیال اعمال می گردد.

در کمپرسورهای جریان شعاعی عامل اصلی انتقال انرژی ،پروانه کمپرسور Lmpeller می باشد که روی محور نصب می گردد و با آن می چرخد وبعد از وارد شدن سیال به چشمه پروانه Lmpller Eye روی تیغه های Vaneکه روی آن نصب می شود هدایت می گردد و بعد از قرار گرفتن در نوک پروانه به وسیله نیروی گریز از مرکز اعمال شده از پروانه جدا می گردد. و وارد محفظه اطراف آن Voloute یا Difuser می شود تا انرژی جنبشی دریافت شده به انرژی فشاری مبدل گردد.

خلأ به وجود آمده از پرتاپ سیال به طرف بیرون (در اثر سرعت گرفتن سیال) موجب جایگزینی دوباره سیال به نوک پروانه می شودوهمچنین باعث جریان یافتن مداوم سیال به کمپرسور و کسب انرژی از خارج شدن آن از مکپرسور می گردد.

با دقت در این مسئله که حرکت سیال در داخل کمپرسور به وسیله نیروی گریز از مرکز صورت می گیرد بایست دور کمپرسور به حدی بالا باشد تا بتواند سیال قرار گرفته در نوک پروانه را از پروانه جدا سازد.تا شرایط جایگزینی ذرات قبلی به جای آن فراهم شودودر غیر این صورت فشار و فلوی کمپرسور کاهش خواهد یافت که با دقت به سبک بودن گاز ها برای انرژی دادن به سیال نیاز به دور های بالا است(نسبت به مایعات ) همین طور به علت فاصله زیادی که بین مولکول های گاز ها وجود دارد تعداد Vaneهای نثب شده روی پروانه ها وهمین طور زاویه آن ها نسبت به پروانه های پمپ های گریز از مرکز بیشتر می باشد.دیفیورز ها ویا مجموعه Volute مانند کار آن ها در پمپ ها با زیاد کردن سطح مقطع عبوری جریان انرزی جنبشی به انرژی فشاری مبدل می کنند.

کاربرد کمپرسور دینامیکی بیشتر در صنایع می باشد ووآنها بیشتر برای فشرده کردن هوا وگاز های دیگر در حجم وفشار های گوناگون به کار برده می شوند.

+ نوشته شده در  دوشنبه 19 شهريور 1397ساعت 19:03  توسط مهدی 

مفهوم هد پمپ چیست ؟

مفهوم هد پمپ چیست ؟

مفهوم هد پمپ , همه چیز در رابطه با هد پمپ : در تعریف هد باید بگوییم که مقدار انرژی است که برای جا به جایی و انتقال یک پوند سیال از یک سطح انرژی به سطوح را فراهم می کند؛ اما تعریف هد در صنعت بر حسب فوت ( و یا متر ) است. در این مثال توجه کنید که یک واحد حرارتی بریتانیا دقیقا معادل ۷۷۸ فوت پوند نیرو بر پوند جرم سیال می باشد. زمانی که موضوع بحث هد سیالات باشد سیالی که موضوع بحث است با توجه به زمان خاصی که آن سیال مورد بحث است شامل سیال مایع یا گاز می تواند که باشد.

مفهوم هد پمپ

برای مثال با توجه به فشار و درجه حرارت اتیلن می تواند که به صورت مایع و یا گاز نیز باشد. در صورتی که سیال مایع باشد اتلین به شکل خمیر مورد استفاده قرار می گیرد جهت افزایش فشار مایع انرژی مورد نیاز از P1 به p2 تحت عنوان هد بیان می شود اما در صورتی که سیال به شکل بخار یا گاز باشد از یک کمپرسور جهت حصول همان نتایج لازم است تا استفاده شود.

بیشنر بدانید : انواع پمپ آب

الزامات مربوط به هد در سیستم فرایندی

یک تعریف دیگر هم برای هد وجود دارد که در واقع تعریف از هد این که جهت انجام یک وظیفه ویژه در داخل یک سیستم فرایندی نیاز به یک انرژی ویژه است که هد نامیده می شود. در انتقال یک مایع از یک سطح فشار به سایر سطوح مقدار هد ( انرژی ) جهت انتقال ، فشار با سرعت نسبت مستقیم دارد و نسبت معکوس را با گراویته ویژه مایع دارد. مقایسه ستون های مایعاتی از آب، قلیای سوزاور Caustic و مایع نفتا در واقع از جمله روش های دیگر جهت بیان هد مورد نیاز Naphta بوده است.

هد موجود (Head Available)(produced)

در صورتی که یک پمپ بخواهد که بر هد مورد نیاز فرایند غلبه کند حتما باید بتواند که برای غلبه هدی به اندازه هد مورد نیاز و یا بزرگ تر از آن را تولید کند. هیچ گونه تاثیری بر روی هد تولید شده توسط پمپ در صورت تغییر در ترکیبات تشکیل دهنده مایع به وجود نمی آید ؛ و تنها تغییر در این صورت فقط بر روی فشار خروجی است. از همین رو هم باید در تعریف عمل کرد های پمپ تغییرات هد در برابر نرخ جریان مورد بررسی قرار بگیرد تا که عمل کرد پمپ مورد تشریح قرار گرفته شود.

هد (انرژی) تولید شده به عوامل زیر بستگی دارد :

طراحی پروانه پمپ

هد تولید شده بوسیله پروانه Tip Speed افزایش پیدا می کند که بستگی به مواردی مثل: قطر پروانه و سرعت پمپ آن دارد.

***توجه

معمولا با کاهش نرخ جریان هد تولید شده به وسیله پروانه افزایش پیدا می کند.

برای رسیدن به این نکته که چطور ممکن است که تغییری در هد تولید شده با نرخ جریان و سرعت لبه پروانه انجام می شود از همین رو هم باید به دنبال این موضوع بود که برای مایعی که به یک پروانه در حال چرخش می خورد ممکن است چه اتفاقی بیفتد.

در این باره باید بگوییم که دو مولفه سرعت در سیال در حرکت چرخشی پروانه به وجود می آید. که این دو مولفه حرکت شعاعی از مرکز پروانه به بیرون و مولفه دیگر هم حرکت مماسی و به صورت مماس بر قطر بیرونی پروانه است. در بیان دیگر با توجه به شکل پروانه باید به این نکته برسیم که در ترسیم شکل هر پروانه طراحی آن به گونه ای است که بر روی آن قسمت های خاصی می توانند به صورت اریفیسهای معادل در نظر گرفته شوند. به طور مثال به قسمت ورودی و یا چشم پروانه، ناحیه خروجی بین هر دو تیغه، اب بند ورودی و اب بند توپی Hub Seal می توان که اشاره کرد.

جالب است بدانید که با دانستن این مفاهیم تا حدود زیادی درک این موضوع برای تان اسان تر می شود؛ و به دست می آید که میزان نرخ جریان تابعی در یک سطح معین چقدر از جذر اختلاف فشار خواهد شد. در صورتی که موضوع مورد بررسی اثر زاویه پره باشد متوجه خواهیم شد که در جریان اسمی معمولا جریان از یک نقطه تا یک جریان تغییر بسیار کمتری را می کند؛ اما در صورتی که پره های پروانه به شکل شعاعی باشند در این صورت است که سرعت لبه به وسیله قطر پروانه و سرعت دورانی پمپ تعریف می شود سرعت نسبت به پره در یک نقطه از جریان اسمی، کاملا شعاعی است.

و اما سرعت مطلق در پروانه هایی که پره های آن ها به شکل شعاعی هستند، حاصل جمع دو بردار می باشد. معمولا سرعت لبه در جریان های کمتر، ثابت می ماند و از مسیر و جهت پره های شعاعی سرعت نسبی تبعیت کرده و علی رغم مقدار سرعت نسبی بزرگی بردار سرعت ثابت باقی می ماند.

و از آن جایی که به وسیله پره انرژی توالید شده حاصل سرعت لبه ( تغییر داده نشده ) و سرعت مماسی ( تغییر داده نشده ) می باشد برای همین هم انرژی تولید شده در ناحیه پره های شعاعی پروانه اساسا همان مقدار باقی می ماند؛ و برای همین هم نسبت به پروانه شکل منحنی با پره غیر شعاعی یک نواخت تر خواهد بود. یکی از علت های ایجاد منحنی اثرات حاصل از اصطکاک است که از نقطه جریان های بالا به سمت جریان های پائین و کم افزایش پیدا می کند اما برای پروانه های بدون پره شعاعی این اثرات افزایش انرژی کمتری را ایجاد خواهند کرد.

در یک پروانه افزایش و بالارفتن هد از نقطه طراحی تا نقطه توقف با پره های شعاعی معمولا همیشه کمتر از ۵% است؛ و از ان جایی که محل تقاطع منحنی مقاومت سیستم ( هد مورد نیاز ) نقطه کارکرد هر پمپ دینامیکی است برای همین هم منحنی عمل کرد پمپ است. مهم ترین نکته ای که بسیار ضروری است با توجه به این که در پمپ چه نوع مایعی مورد استفاده قرار می گیرد، برای سیالات مختلف در یک نرخ جریان سرعت نسبی پره ثابت و در داخل پروانه هیچ تغییری را نخواهد کرد ؛ و مهم ترین علت هم به خاطر غیر قابل تراکم بودن مایعات است. از این رو هد تولید شده در یک پمپ سانتریفوژ و در یک جریان ثابت خواهد ماند.

در این مبحث هم می خواهیم که به بحث در باره الگوی جریان بین هر دو پرده و در حالتی که پره های پروانه از نوع غیر شعاعی هستند بپردازیم. معمولا در پروانه های پمپ های سانتریفوژژ بیشتر از این مدل پروانه استفاده می شود.

تابعی از قطر پره و سرعت چرخشی پره، در واقع سرعت لبه تیغه ) U ( می باشد. در نقطه خروجی پروانه سرعت نسبی پره تابعی از سطح بین پره ها ، نرخ جریان در آن ، سطح و زاویه پره می باشد. مجموع این دو سرعت ، برآیند و یا سرعت مطلق ، مقدار ( بزرگی ) و جهت مایعی را که از پره خارج می شود را تعریف می کنند.

نقطه کارکرد (The Operating Point)

نقطه تعادل بین هد تولید شده به وسیله هر پمپ و هد مورد نیاز فرایندی است که پمپ در ان کار می کند را نقطه کارکرد می گویند.

پمپ های سانتریفوژ

در صورتی که بخواهیم تا مقاومت سیستم را به شکلی تغییر دهیم که از پروانه جریان عبوری کاهش پیدا کند در این صورت می توانید متوجه شوید که با بررسی مثلث سرعت خروجی چه تغییراتی می تواند رخ دهد. در صورتی که سرعت به طور ثابت باشد مشاهده خواهیم کرد که تغییری در لبه به وجود نخواهد آمد با وجود این که در اثر عبور جریان کم از درون یک ناحیه سرعت نسبی پره ثابت بین پره ها کاهش خواهد یافت ؛ اما اگر که برای به دست آوردن سرعت مطلق با یکدیگر بردار های سرعت را جمع کنیم در این صورت می توان دید که تصویر سرعت مماسی بر روی محور x بزرگ تر از مقدار آن در نقطه اسمی اصلی می باشد زیرا که زاویه ای که مایع پره را ترک می کند کاملا کم شده است.

از آن جایی که انرژی تولید شده توسط پره متناسب با سرعت لبه وسرعت مماسی است. از همین رو هم می توان از درون پره ها کاهش جریان را که باعث افزایش هد سیال شده را مشاهده کرد. زمانی که از درون پره ها مایع با جریان کند تری عبور می کند برای این که انرژی لازم از پره ها به دست بیاید زمان بیشتری لازم است و سطح انرژی از همین رو افزایش پیدا می کند.

برای همین تمامی پره های دینامیکی و پروانه ها که بوسیله حرکت پره ها باعث افزایش انرژی سیال می گردند، فقط دریک جریان پائین تری افزایش انرژی سیال می تواند که روی دهد. در صورتی که نسبت به پره سرعت و زاویه اولیه سیال بدون تغییر باقی بماند.

افزایش هد تولید شده درنتیجه سرعت کمتر از درون یک ناحیه ثابت ( بین پره های پروانه ) ومدت زمان تماس طولانی تر مایع نسبت به پره روی می دهد. ذکر این نکته لازم است که نقطه کارکرد به عنوان نقطه تعادل در جایی که هد مورد نیاز معادل هد تولید شده می گردد بوده واین در مورد پمپ های جابه جایی مثبت و دینامیکی یک سان می باشد. در هد تولید شده در هنگامی که هد مورد نیاز سیستم فرایند افزایش می یابد هیچ گونه افزایش قابل توجهی دیده نمی شود. این نیز به واسطه یک نواختی ( تختی ) منحنی عمل کرد پروانه با پره شعاعی می باشد.

پمپ های جابجایی مثبت

در هر پمپ منحنی عمل کرد در جا به جایی مثبت و در زمانی که هد تولید شده توسط آن ها به صورت یک خط عمودی در مقابل نرخ جریان ترسیم شود به طوری که به صورت یک خط عمودی قرار بگیرد. پس نتیجه این که در تعریف پمپ های جا به جایی مثبت ، باید بگوییم که دستگاهی است که باعث ایجاد جریان ثابتی است که توانایی تولید هد نا محدودی را دارا است و از همین رو هم تاثیر مهمی نتیجه هرگونه تغییر در هد مورد نیاز فرایند بر روی نرخ جریان آن نخواهد داشت.

+ نوشته شده در  دوشنبه 19 شهريور 1397ساعت 19:00  توسط مهدی 

راهنمایی کاربردی مهم در انتخاب و خرید پمپ

راهنمایی کاربردی مهم در انتخاب و خرید پمپ

راهنمایی های کاربردی
  • در زمانی که در حال انتخاب یک مدل پروانه ویژه باشیم حتما باید توجه داشته باشیم تا که نرخ جریان اسمی آن از ۱۰ درصد قسمت راست نقطه بازدهی بالا تر و فراترر رود. در طول عمل کرد نرمال این باعث خواهد شد که همواره عمل کرد آن به نقطه بازدهی بهینه نزدیک تر باشد. همچنین اگر پمپی که در نقاطی خیلی دورتر از قسمت راست نقطه بازدهی بهینه عمل می کند انتخاب گردد آن گاه این انتخاب می تواند منجر به یک نقطه شکست درعمل کرد پمپ می شود. در این نقطه برای کم شدن هد نهایی پمپ حداکثر ظرفیت خود را پمپاژ می کند و به این ترتیب از هد نهایی آن کم می شود؛ اما در صورتی که هد مکش به شکل ثابت نگه داشته شود پروانه در این حالت جریان را محدود می سازد.
  • برای ایجاد کاویتاسیون نیاز انتخاب یک پمپ است که نرخ جریان اسمی آن دورتر از نقطه سمت چپ نقطه بازدهی بهینه باشد زیرا که موجب بروز چرخش مجدد و کاویتاسیون می شود.

راهنمای انتخاب پمپ

بیشتر بدانید : پمپ آب

تعریف دقیقی از ملزومات و قطعات حساس

برای این که از بهبود قابلیت یک پمپ به دنبال انتخاب ، عمل کرد و ویژگی های مناسب اجزای تشکیل دهنده آن اطمینان پیدا کرد نیاز به برخی از این اجرا است که برخی از این اجزا عبارتند از:

یاتاقان ها-آب بند های مکانیکی و محرک ها

استاندارد های صنعتی هم چون API 610 برای پمپ های سانتریفوژ و API 682 برای اب بند های مکانیکی مشتمل بر حداقل الزامات ضروری بوده که اگر این الزامات به کار برده شوند تاثیر به سزایی در بهبود قابلیت اطمینان و افزایش زمان کارکرد ان ها خواهند داشت. برخی از نکات قابل توجه و حائز اهمیت در خصوص هر یک از این متعلقات درجداول زیر اشاره گردیده است :

راهنمایی های لازم در خصوص کاربرد یاتاقان ها

برای انتقال نیرو های شعاعی – محوری وارده پمپ های سانتریفوژ به خود یاتاقان ها نیاز دارند.

انواع یاتاقانها:

  1. یاتاقان ضداصطکاکی Anti-Friction
  2. یاتاقان هیدرو دینامیکی روان کاری شده با روغن ویسکوزیته پائین ring oil
  3. یاتاقان هیدرو دینامیک با روان کاری تحت فشار
  4. یاتاقان های روان کاری شده با روغن ( ضداصطکاکی ) که از این یاتاقان ها معمولا در اکثر پمپ های فرایندی و جهت انتقال نیرو های وارده و تحمل بار استفاده می کنند.
  5. از یاتاقان های هیدرو دینامیکی با روان کاری تحت فشار هم بیشتر در فشار های بالا، توان های بالا وکاربرد هایی که دارای سرعت بسیار بالایی است مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. سیستم روانکاری با فشار به صورت یکپ ارچه و یا مجزا از هم می تواند که باشد ولی حداقل باید شامل یک پمپ روغن ، مخزن روغن ، فیلتر ، کولر ، کنترل کننده ها و تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق باشد.
  7. بر اساس استاندارد API 610 زمانی از روانکاریی تحت فشار استفاده می شود. که حاصل ضرب توان اسمی پمپ بر حسب اسب بخار درسرعت اسمی بر حسب دور بر دقیقه بزرگ تر از ۲ میلیون باشد.
  8. روانکاری با روغن ویسکوزیته پائین ( ring oil ) می تواند در زمانی که پارامتر DN کمتر از ۳۰۰۰۰۰ باشد در یاتاقان های ژورنال هیدرو دینامیکی با سختی کمتر در شرایط کاری به کار گرفته شود. پارامتر DN برابر است با حاصل ضرب اندازه سوراخ یاتاقان بر حسب میلی متر در سرعت اسمی بر حسب دور بر دقیقه.

راهنمایی های لازم مربوط به کاربرد آب بند های مکانیکی

  • عمدتا در مواردی که پمپ ها سیالات خطرناک و یا در بعضی موارد غیر خطرناک را جا به جا می کنند از آب بند های مکانیکی استفاده می شود.
  • استفاده از آب بند مکانیکی تکی در فرایند های صنعتی به مراتب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • طرح آب بند تکی از آب بند های مکانیکی شامل یک سطح دوار Rotary Face است که با یک سطح ثابت Stationary Face در تماس می باشد.
  • معمولا در بیشتر سرویس ها ، قرارگیری یک سطح کربنی بر روی کاربید تنگستن بسیار می تواند که رضایت بخش باشد.
  • عمده ترین مزایای این آب بند ها به طور مثال طول عمر زیاد ، تعمیرات کم و قابلیت اطمینان بالای آن می باشد.
  • به طور کلی یکی از اصلی ترین مزیت های این آب بند ها این است که مایعات با گراویته ویژه سبک در دمای پائین را آب بند می کنند و مشکلات عدیده ای را با مایعات با فشار بخار بالا همواره دارند.
  • معمولا جنس بیشتر آب بند هایی که در سرویس های سرد مورد استفاده قرار می گیرند حتما باید مناسب دما های در هنگام راه اندازی ، خنک شدن و در حال سرویس دهی باشند. باید که ناحیه اتمسفری جهت جلوگیری از یخ زدگی در دمای بالای ۳۲ درجه فارنهایت نگه داشته شود و در ضمن لازم است تا مایع به اندازه کافی در سطوح آب بند وجود داشته باشد.
  • کاربرد موفقیت آمیز آب بند مکانیکی وابستگی شدیدی به تعیین درست شرایط مایع از قبیل فشار بخار ، دما ، گراویته ویژه و . . . دارد.
  • جهت راهنمایی های کاربردی درارتباط با آب بند های مکانیکی استاندارد API 682 منبع مورد اطمینان می باشد.
  • در محفظه آب بندی فشار باید حداقل به اندازه ۲۵Psig بیشتر از فشار مکش پمپ باشد.

راهنمایی های لازم درخصوص سایزینگ محرک

* معمولا نوع محرک پمپ ها الکترو موتور و یا توربین های بخار می باشد.

* معمولا بر اساس بالانس موجود در آب و برق و . . . انتخاب نوع محرک کارخانه صورت می گیرد و علاوه بر آن به ارزیابی مربوط به قابلیت اطمینان هر یک از این دو در سیستم کارکرد بستگی دارد.

معمولا با چندین روش , سایزینگ الکترو موتور ها صورت می پذیرد :

۱/ برای این که محدوده ی کاملی از عملکرد پمپ را پوشش دهد بر روی پلاک مشخصات مقداری بزرگ تر از نرخ موجود در نظر گرفته می شود.
۲/ باید محل تقاطع منحنی سیستم و منحنی عمل کرد پمپ به منظور تعیین حداکثر توان مورد نیاز سیستم به دقت محاسبه شود تا بر اساس آن توان مورد نیاز موتور بدست بیاید.
در واقع راهنمایی های لازم در ارتباط با سایزینگ الکترو موتور ها را استاندارد API 610 ارائه کرده است. لازم است تا حاشیه ایمن در هنگام سایزینگ الکترو موتور در این انتخاب به صورت زیر در نظر گرفته شود :
۱/ برای موتور هایی که توان آن ها برابر ویا کمتر از ۲۵hp می باشد حاشیه ایمن به اندازه ۱۲۵% است.
۲/ برای موتور هایی که توان آن ها برابر ۳۰ تا ۷۵hp می باشد حاشیه ایمن به اندازه ۱۱۵% است.
۳/ برای موتور هایی که توان آن ها برابر ۱۰۰hp ویا بیشتر می باشد حاشیه ایمن به اندازه ۱۱۰% است.

* معمولا برحسب توان مورد نیاز محرک های توربین بخار پمپ در شرایط اسمی طبقه بندی می شوند. این امر به دلیل انطباق اسانتر توربین ها با افزایش توان مورد نیاز نسبت به موتور های الکتریکی می باشد.

سیستم های چند منظوره

در تعریف سیستم های چند منظوره باید بگوییم در صورتی که یک پمپ چندین منظوره در موقعیت و فواصل گوناگون از خود بر آورده می سازد در چنین شرایطی لازم است تا برای هر یک از سرویس ها، منحنی سیستم مجزا ترسیم شود و سپس بر روی منحنی پمپ تکی قرار داده شود. از آن جایی در در این شرایط مایع باید مسافت های گوناگونی را طی کند از همین رو هم هد های استاتیکی مختلفی را ممکن است که تجربه کند. همچنین چون فواصل موجود در این موقعیت ها مختلف می باشد لذا اتلافات اصطکاکی نیز در این سطوح با هم فرق خواهد کرد.

مطالعه کنید : بوستر پمپ

در واقع برای چنین سیستمی انتخاب یک پمپ تکی باعث این خواهد شد تا یک نرخ جریان برای هر سیستم در نظر گرفته شود و از همین رو هم باید برای هر سیستم پمپ یک نوع جریان مختص به آن را تولید کند. برای چنین مواردی لازم است تا برای انتخاب بهترین پمپ در دوره زمانی طولانی پمپ از زمان عمل کرد خود به نقطه بازدهی بهینه خود نزدیک تر باشد. در واقع این اطمینان حاصل می شود به کمترین توان نیازی پمپ پیدا نخواهد کرد اما در این صورت بسیار ممکن است تا بسیار نرم تر و کم صداتر عمل کند؛ و از همین رو در سرتاسر عمر عمل کردی اش بدون شک میزان قابلیت اطمینان آن افزایش پیدا می کند. از آن جایی که در این سیستم ها منحنی هایی که ترسیم می شود و این که با توجه به میزان مورد درخواست سیستم ، بدون شک وجود این امکان بسیار الزامی است که از پمپی که دارای محرک با سرعت متغیر باشد در این گونه سرویس ها جهت بهره مندی بیشتر استفاده شود.

+ نوشته شده در  دوشنبه 19 شهريور 1397ساعت 18:56  توسط مهدی 

انتخاب نوع پمپ جهت آبرسانی و استفاده در صنعت

انتخاب نوع پمپ جهت آبرسانی و استفاده در صنعت

بهتر است تا براساس راهنمایی های ذیل نوع پمپ را انتخاب کنید :

  1. پمپ تک مرحله ای با پروانه معلق
  2. پمپ با پوسته دو تکه شعاعی یا محوری چند مرحله ای
  3. تطابق NPSHr در برابر NPSHA
  4. بر اساس بازده پمپ و محاسبه bhp
  5. به دست اوردن نرخ توان محرک بر اساس معیار های API

انتخاب نوع پمپ

پمپ مورد نیاز برای این کاربرد باید بگوییم که در واقع یک پمپ چند مرحله ای با پوسته دو تکه محوری است که در واقع بر اساس معیاری است که در آن هد (انرژی) مورد نیاز به وسیله سیستم از مقدار هدی که می تواند به وسیله یک پروانه با قطر ۱۵ اینچ تک مرحله ای تولید شده فراتر می رود. پمپ انتخاب شده یک پمپ ۳×۴ MOC Union با ۵ مرحله با پوسته دو تکه محوری است.

توجه داشته باشید در کارکرد پمپ در نقطه بازدهی بهینه آن BEP است که انتخاب یک پروانه با قطر ۹٫۵ اینچ درجریان نامی اثر گذار خواهد بود. در انتخاب یک پمپ افقی متعارف جهت پمپاژ میعانات از میعان کننده داغ واضح و آشکار است که NPSH موجود از جمله موارد اصلی می باشد. معمولا در این کاربرد، یک پمپ کنسروی Canned عمودی انتخاب مناسبی می باشد. معمولا چیزی که باعث شده تا این مدل پمپ برای استفاده در این نوع سرویس مناسب باشد ویژگی های این نوع طراحی است. درباره طراحی آن ها باید بگوییم که در انتهای پائین محور پروانه اولین مرحله قرار گرفته و تا NPSH مورد نیاز پمپ به دست آید طول محور می تواند به اندازه کافی بلند در نظر گرفته شود.

بیشتر بدانید : قیمت پمپ

ملاحظات مربوط به کارکرد سیستم

در قسمت تجربیات عمل کردی از جمله بخش های مهم و اساسی وجود جزئی ترین اطلاعات مربوط به سیستمی است که پمپ در آن کار خواهد کرد.

سیستم های به فرم حلقه بسته (closed loop systems)

زمانی که در یک حلقه بسته، قرار باشد که یک پمپ کار کند؛ این به صورت است که خروجی های پمپ به درون سیستم خود بوده و یا به عبارتی دیگر به درون نازل مکش خود باشد. هد استاتیکی قطعا در این حالت صفر می شود و این که مشخصات سیستم در این حالت ثابت باقی خواهند ماند. جا به جایی اندکی را منحنی سیستم تجربه خواهد کرد. از همین رو هم صرفا به ترسیم منحنی پمپ در انتخاب آن نیاز است و معمولا این منحنی با منحنی سیستم در نقطه طراحی مورد نیاز تقاطع می کند. جابه جایی اندکی در منحنی سیستم و یا منحنی پمپ در حالت کارکرد متعادل ، به وجود خواهد آمد و نقطه کارکرد درطول زمان کارکرد پمپ در مقدار جریان طراحی شده باقی خواهد ماند.

ابتدا تامین کننده پمپ نوع پمپ مورد نیاز را در انتخاب پمپ برای چنین سرویسی ، انتخاب خواهد کرد و الزامات هیدرولیکی نظیر هد وجریان پمپ را از روی منحنی های عمل کردی انواع مختلف از آن نوع پمپ با هم مقایسه می کند. بهترین انتخاب در واقع از بین آن پمپ ها مربوط به پمپی خواهد بود که منحنی آن هر چه بیشتر به نقطه بازدهی بهینه BEP نزدیک تر باشد.

جریان طراحی و معمولا اندکی به سمت چپ نقطه BEP در بهترین گزینه انتخاب شده در روی منحنی می باشد؛ و دقیقا این شرایط باعث می شود تا پمپ در شرایطی که طراح سیستم مشخص کرده با بازدهی خوب و بسیار آرام عمل نماید.

سیستم انتقال غیر پیوسته (بسته ای) Batch transfer system

مقدار هد دینامیکی کلی در سیستم های انتقال غیر پیوسته و در وضعیت تغییر معمولا به شکل ثابتی بوده است که از این رو هم بیشترین تغییر هنگامی به وجود می آید که مخزن تامین مایع به شکل خالی باشد. در درون آن مخزن این وضعیت می تواند که باعث کاهش سطح مایع شود و معادل آن باعث افزایش هد استاتیکی کلی در پمپ می شود. در زمانی که مخزن مکش پمپ پر از مایع بوده باشد و این که مخزن خروجی پمپ هم به شکل خالی باشد. در آن زمان معمولا پمپ با کمترین هد شروع به کار می کند. پس زمانی که مخزن مکش را پمپ خالی کند آن گاه مقدار هد نهایی پمپ Ultimate Head به اندازه هد استاتیکی کلی رسیده و در این نقطه است که پمپ باید متوقف شود.

اما زمانی که پمپ شروع به کار کند سطح مایع درون مخزن مکش افت کرده و در نتیجه هد استاتیکی کلی به واسطه اینکه پمپاژ باید بالا برده شود افزایش می یابد. این هد تحت عنوان هد متغیر شناخته شده و برای کلیه نقاطی که بین منحنی کمترین هد lowest head و هد نهایی ultimate head قرار می گیرند تعریف می شوند.
بیشتر مهندسین بر روی هد نهایی اشتباها متمرکز می شوند و باید بگوییم که به این خاطر است که این هد بیشترین مقدار هد استاتیکی کلی را دارا است ؛ و به عنوان بدترین شرایط عمل کردی پمپ در نظر گرفته می شود.

در تفکر سنتی فرایندی، فرض بر این است که در این شرایط که پمپ در بدترین وضعیت ممکن است و نمی تواند که عمل کردی را داشته باشد قادر خواهد بود که در سایر وضعیت ها دارای عمل کردی مناسب باشد می تواند که مورد استفاده باشد.

در صورتی که در نقطه انتخاب پمپ بدترین وضعیت مورد استفاده قرار بگیرد می تواند که این نقطه به صورت اتوماتیک و به عنوان بهترین وضعیت باشد زیرا این نقطه ای است که پمپ و سیستم با یکدیگر منطبق شده اند.

به عنوان جریان طراحی سیستم این تفکر فرایندی، در واقع بدترین شرایط در حال حاضر است. در صورتی که اگر جهت کار کردن در نقطه بهینه بازدهی پمپ A را در جریان طراحی کار انتخاب کنیم آن گاه می توان که ارتباط پمپ انتخاب شده را با هر سه سیستم می توان نشان داد. زمانی که سیستم در کمترین مقدار خود شروع به کار می کند آن گاه پمپ انتخاب شده پمپ A تحت شرایطی نا پایدار در قسمت راست نقطه بازدهی بهینه عمل کرد خواهد داشت و میزان جریان عبوری از آن (دبی) از مقدار اصلی تعیین شده برای آن پمپ خیلی بیشتر خواهد بود.

از این نقطه، به آرامی و به صورت عمودی سیستم متغیر Variable system به سمت سیستم نهایی حرکت خواهد کرد. در این صورت نقطه کارکرد به قسمت پشت امتداد منحنی پمپ و به جریان طراحی منتقل شده و پمپ در این نقطه عمل کرد آرامی خواهد داشت.طبق دستاورد های ما نتیجه می گیریم که در اکثر مواقع تحت شرایطی متفاوت پمپ کار خواهد کرد که میزان قابلیت اطمینان را این به ناچار کم می کند که باعث بروز خرابی می شود. در صورتی که برای عمل کردن پمپ B در جریان طراحی و بر روی پائین ترین قسمت سیستم (Lowest system) باشد نقطه کارکرد آن از یک شرایط قابل اطمینان به سمت بازدهی کمتر و شرایط با قابلیت اطمینان کمتر که در سمت چپ نقطه بهینه بازدهی می باشد حرکت خواهد کرد.

از آن جایی که مایع با سرعتی کمتر از مقدار تعیین شده منتقل می شود و پمپ همیشه در حال عمل کردن با نرخ جریانی کمتر از آن چه که انتخاب شده بود عمل خواهد کرد یکی از بدترین حالت هایی که در این شرایط وحود دارد در واقع زمانی است که برای کمترین سیستم پمپ انتخاب شده ممکن است که منحنی عمل کرد آن به صورت تخت باشد و نتواند که سیستم نهایی را در نقطه ای قطع کند؛ و در واقع به این صورت که مخزن مکش پمپ هرگز خالی نمی شود زیرا که هد نهایی هرگز به آن نمی رسد.

زمانی می توان وضعیت بهینه را بدست آورد که پمپ C و دبی طراحی آن بر روی سیستم متغیر variable system بین کمترین سیستم و سیستم نهایی است انتخاب شود. این نیز معمولا باعث ایجاد بیشترین بازدهی و قابلیت اطمینان خواهد شد. در صورتی که برای چنین سیستمی یک پمپ انتخاب شود، در واقع این اطمینان حاصل می شود که این پمپ کلیه شرایط عمل کردی را که در معرض آن قرار می گیرد را قادر است تا براورده سازد.

برای به انجام رساندن چنین موردی، در واقع تنها راه ترسیم یک منحنی سیستم برای شرایط مختلف پمپ ها با همه ان سیستم ها است.

مطالعه بیشتر در رابطه با انواع بوستر پمپ های شاختمانی و آبیاری : بوستر پمپ

گروه صنعتی و فروش صنعت فا

+ نوشته شده در  دوشنبه 19 شهريور 1397ساعت 18:53  توسط مهدی 

راهنمایی و مشخصات برخی از انواع پمپ ها

راهنمایی و مشخصات برخی از انواع پمپ ها

راهنمایی های لازم و مفید در هنگام انتخاب نوع پمپ آب خانگی و صنعتی

برای استفاده در یک کارکرد معین نحوه انتخاب پمپ می تواند که با توجه به گراویته ویژه ، دمای کارکرد ، وضعیت های فشار ، ترکیبات تشکیل دهنده مایع و NPSH موجود متفاوت باشد.

بهینه سازی سیستم پمپاژ

لیست قیمت انواع پمپ ها : مرکز فروش پمپ آب , خانگی و صنعتی

مشخصات پمپ سانتریفوژ تک مرحله ای، تک مکشه با پروانه معلق

  • بیشترین کاربرد را در بین انواع پمپ های سانتریفوژ در واقع این نوع از پمپ های سانتریفوژ دارند.
  • در این نوع پمپ ها در واقع حداکثر هد محدود به قطر ۱۵ inch و سرعت ۳۶۰۰ دور در دقیقه است.
  • معمولا پروانه های با قطر بزرگ تر در سرعت های پائین تریی عمل می کنند.
  • در این پمپ ها دما می تواند که کم، متوسط و بالاباشد
  • مقدار NPSH مورد نیاز برای پروانه های تک مکش کم می باشد.
  • مرکز جرم پروانه در خارج از حد فاصل دو یاتاقان می باشد.
  • دارای نیروی محوری دریاتاقان می باشند.

مشخصات پمپهای سانتریفوژ خطیIn-Line تک مرحله ای

  • برای پمپ های تک مرحله ای جایگزینی مناسب زمینی می باشند.
  • هدکلی این پمپ ها تقریبا تا مقدار ۴۰۰ft محدود می شود.
  • معمولا در مواردی که دما پائین باشد به کار می روند NPSH مورد نیاز آنها نسبتا کم است.
  • توان آن ها تا مقدار تقریبا ۲۰۰HP محدود می شود.
  • از یاتاقان ها معمولا در بیشتر طرح های این پمپ ها استفاده نمی شود.

***توجه

از یک یاتاقان ضد اصطکاکی در محفظه پمپ Pump Housing درطرح هایی از این پمپ ها استفاده می شود.

مشخصات پمپهای سانتریفوژ تک مرحله ای با گیربکس داخلی

  • معمولا از این پمپ ها بیشتر برای کاربرد هایی که هد بالا و جریان کمی را دارند استفاده می شود.
  • معمولا حداکثر هد کلی این پمپ ها تقریبا ۲۵۰۰ft می باشد.
  • برای تمامی دما ها معمولا این پمپ ها می توانند که مورد استفاده قرار بگیرند.
  • کمترین مقدار NPSH مورد نیاز را دارا می باشند
  • حداکثر توان ترمزی آن ها می تواند تا ۴۰۰bhp محدود شود.
  • می توان سرعت پمپ را تا بالاتر از ۳۰۰۰۰rpm با استفاده از گیربکس داخلی افزایش داد.

مشخصات پمپ های جابه جایی مثبت از نوع پلانجری

  • در کاربرد هائی که فشار بالا می باشد از این پمپ ها معمولا استفاده می شود
  • هد نامحدودی را تولید می کنند.
  • در این پمپ ها حداکثر دبی جریان ۵۰۰ gpm می باشد.
  • در این پمپ ها مقدار توان تا مقدار ۱۵۰۰bhp محدود می شود.
  • در این پمپ ها اغلب ظرفیت (دبی) ثابت است.
  • همواره تولید ضربان بر عهده این پمپ ها است از این رو لازم است تا از میرا کننده ضربان Damper در آن ها استفاده شود.

مشخصات پمپ سانتریفوژ تک مرحله ای، دومکشه باپروانه بین یاتاقانی

  • در مواردی که جریان بالایی مد نظر باشد از این نوع پمپ ها استفاده می شوند.
  • و یا در مواردی که هد کم یا متوسط مورد نیاز باشد.
  • و این که NPSH مورد نیاز کم باشد.
  • در این پمپ ها محدوده دمایی می تواند که کم ، متوسط و یا بالا باشد
  • در میان دو یاتاقان مرکز جرم پروانه می باشد.
  • در این پمپ ها نیروی محوری معمولا کم می باشد.
  • برای سرعت محدودیتی ندارند.
  • بار محوری ان ها بسیار کم است.
  • بهتر است تا از سرعت ویژه مکش مطمئن شوید که حتما کمتر از ۹۰۰۰ باشد.

مشخصات پمپ های سانتریفوژ چند مرحله ای افقی با پروانه بین یاتاقانی

  • کاربرد این پمپ ها در مواردی است که هد بالا و دبی متوسط مد نظر باشد.
  • معمولا در مرحله اول آن ها از پروانه با دو مکش البته در صورتی که NPSHr کم باشد استفاده می شود.
  • در این پمپ ها دمای کارکرد می تواند که کم، متوسط و یا بالا باشد.
  • برای سرعت معمولا محدودیتی را ندارند.
  • در این پمپ ها بسیار لازم است تا نیروی محوری متعادل شود

مشخصات پمپ عمودی چند مرحله ای

  • در مواردی که NPSH موجود کم باشد از این پمپ ها استفاده می شود.
  • بوسیله اضافه شدن مراحل توانایی تولید هد بالایی را دارا می باشند.
  • می تواندکه دمای کارکرد آن ها کم ، متوسط و یا بالا نیز باشد.
  • در این پمپ ها محدوده جریان می تواند کم و یا متوسط باشد.
  • برای سرعت محدودیتی را ندارند.
  • بیشتر مایعات فرایندی غیر ساینده معمولا برای این پمپ ها می توان استفاده کرد.

لازم است تا قبل از انتخاب پمپ و محرک آن تعریفی کامل از شرایط و وضعیت عمل کرد سیستمی که پمپ در آن کار خواهد کرد بیان شود. معمولا که این شرایط می تواند شامل مقاومت سیستم در قسمت مکش و خروجی ، هد مورد نیاز به وسیله سیستم و NPSH موجود باشد.

مطالعه کنید : بوستر پمپ

+ نوشته شده در  دوشنبه 19 شهريور 1397ساعت 18:50  توسط مهدی 

مواردی که در طراحی سیستم پمپاژ حتما باید لحاظ شود

مواردی که در طراحی سیستم پمپاژ حتما باید لحاظ شود

مواردی که در طراحی سیستم پمپاژ حتما باید لحاظ شود :

  • نرخ جریان
  • هد مورد نیاز
  • خواص مایع
  • NPSH موجود

سیستم پمپاژ

نرخ جریان

در برگه اطلاعات پمپ باید که تمام محدوده های دبی از جمله دبی نرمال ، دبی مینیمم و دبی اسمی حتما درج شود. در تعریف دبی نرمال باید بگوییم که جریانی است که به منظور دست یابی به یک عمل کرد خاص نیاز می باشد. معمولا دبی اسمی Rated Flow از دبی نرمال چند درصد بیشتر است باید به میزان سایش پمپ Pump Wear و نوع کارکرد آن در سیستم فرایند با این جریان توجه شود ؛ که بستگی به شرکت سازنده پمپ دارد و بالغ بر ۱۰ درصد است. جهت ایجاد یک خط جریان فرعی By Pass حداقل یک جریان برای فرایند و طرح های مکانیکی مهم و لازم می باشد.

بیشتر بدانید : لیست قیمت پمپ آب

هد مورد نیاز

پمپ باید بر اساس اختلاف فشار استاتیکی بین نقطه خروجی و منبع مکش، اختلاف ارتفاع و اتلافات اصطکاکی از درون اجزای سیستم فرایند هد مورد نیازی را که شامل لاین قسمت مکش و خروجی ، افت فشار از داخل مبدل های حرارتی ، کوره هد ، شیر های کنترل و سایر تجهیزات می باشد.

خواص مایع

در دستیابی پمپ به سطح قابل قبولی از قابلیت اطمینان درسیستم فرایندی را ویسکوزیته ، فشار بخار وگراویته ویژه که هرکدام نقش مهمی را ایفا می نمایند. بر روی عمل کرد پمپ ویسکوزیته مایع است که می تواند تاثیر بگذارد و به شکلی که میزان آن از ۳۰۰۰-۵۰۰۰ SSU فراتر شود. برای جابه جایی آن مایع از پمپ هایی سانتریفوژ دیگر نمی توان که استفاده کرد. معمولا بر روی نوع پمپی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد فشار بخار و گراویته ویژه تاثیر گذاشته که شکل طراحی مکانیکی پمپ شامل این طراحی است. از جمله خواص مهم مایع ، فشار بخار مایع است. یکی از اهمیت های وجود فشار بخار در تعیین کافی بودن انرژی خالص در دسترس در مکش پمپ برای این است که از تبخیر مایع جلوگیری کند که منجر به عیب عمل کردی و احتمال کاهش عمر متوسط پمپ می شود.

در واقع درباره گراویته ویژه باید گفت که خاصیتی از مایع است که در محاسبه هد تولید شده توسط یک پمپ جهت غلبه بر مقاومت موجود بین مکش و خروجی باید مقدار آن در نظر گرفته شود. در طرح پوسته پمپ نیز این فاکتور در واقع یک عامل تعیین کننده است. راهنمایی های لازم درمورد شکل پوسته پمپ:

بهتر است تا در موارد زیر از پوسته های شعاعی دوتکه افقی استفاده کنید

  • باید که مقدار گراویته ویژه در دمای پمپاژ کوچک تر و یا مساوی ۰٫۷ باشد.
  • دمای پمپاژ از ۴۰۰ درجه فارنهایت بزرگ تر باشد.
  • در پمپاژ سیالات سمی یا اشتعال پذیر فشار خروجی باید که بالای ۱۰۰۰psigg باشد.

NPSH موجود

یکی از ویژگی مربوط به سیستم فرایند مکش هد مکش مثبت خالص موجود است که این انرژی از فشار بخار مایع بالاتر است ؛ و در قسمت فلنج مکش پمپ این ویژگی اندازه گیری می شود که برای نگه داشتن سیال به حالت مایع به این مورد نیاز می باشد. معمولا بر حسب فوت ، در پمپ های سانتریفوژ مایع آن اندازه گیری می شود. برای به دست آوردن نتیجه بهتر است تا فشار بخار را از فشار مکش کم کنیم تا نتیجه ای که به دست می آید معرف NPSH باشد که برابر با مقدار ۲٫۱ PSI ویا ۱۰ feet است. لازم است تا جهت محافظت پمپ از کاویتاسیون و اثرات مخرب آن مقدار NPSH موجود را باید محاسبه کرد؛ و حتما باید مقداری را تحت عنوان حاشیه ایمن برای مقدار NPSH موجود لحاظ کرد. بسیار ممکن است که این مقدار متفاوت باشد زیرا که از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت است. برخی سطح نرمال مایع و برخی انتهای ظرف Vessle را به عنوان سطح مبنا در نظر می گیرند.

در خصوص حاشیه ایمن برای NPSH موجود پیشنهاد می گردد که: مقدار این حاشیه ایمن برابر ۲ فوت برای مایعات هیدروکربنی ( شامل مایعاتی که گراویته ویژه کمی دارند ) درنظر گرفته شود و برای آب در حال جوش هم مقدار آن به اندازه ۱۰۰ فوت درنظر گرفته می شود.

بیشتر مطالعه کنید : بوستر پمپ ها

+ نوشته شده در  دوشنبه 19 شهريور 1397ساعت 18:47  توسط مهدی 

نیروگاه های گازی

نیروگاه های گازی

نیروگاه های گازی : در کشور ما امروزه تنوع تولید انرژی الکتریکی بسیار بالا است و این عمل در سطوح مختلف امکان اجرا را دارد استفاده از انرژی تجدیدپذیر یعنی همان انرژی که منبع تولید آن نوع انرژی، بر خلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر قابلیت تجدید شدن را دارد و توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به‌وجود بیاید. از جمله انرژی ‌های تجدیدپذیرمی توان به انرژی حاصل از خورشید ، باد ، زیست ‌توده ، زمین گرمایی ، انرژی آبی ، امواج و جزر و مد ، بیوگاز و سوخت‌ های زیستی مایع هستند. می توان گفت که در ایران تقریبا تمامی این حالات قابل اجرا است .

نیروگاه های گازی

بررسی بهترین حالات تولید برق و توجه به منابع طبیعی موجود در کشور مطمئنا روند رو به رشد تولید و بازدهی نیرو گاه ها را بالا خواهد برد نیروگاه های گازی یکی از این روش ها است.

نیروگاهی که برمبنای سیکل گاز ( سیکل برایتون) کار کند نیروگاه گازی می گویند؛ و این نیروگاه از سیکل های حرارتی می باشد، یعنی یک گاز سیال، عامل کار است. همان طور که می دانیم در نیروگاه های بخار عامل انتقال بخار، مایع است.

نیروگاه گازی با یسیکل رایتون کار می کند که دارای توربین گازی است . با اینکه ساختمان آن در مجموع بسیار ساده است اما این نیروگاه دارای توربین گازی است و از سه جزء اصلی مثل کمپرسور، اطاق احتراق و توربین گازی تشکیل شده است.

  • کمپرسور : هوا را فشرده می کند در نتیجه وظیفه فشردن کردن هوا را دارد
  • اتاق احتراق : سوزاندن سوخت در محفظه
  • توربین : گرداندن ژنراتور وظیفه این مورد است

با این که سوخت پايه و اصلي توربين های گازی گاز مي باشد و این هم بدليل راندمان بالا و كيفيت بالاي سوخت و انرژي توليدي بالا است و این که در این مورد به علت آلودگي كمتر از اين سوخت معمولا بیشتر استفاده مي شود. اما در مواقعی که فشار گاز ورودي به نيروگاه كاهش يابد که این اتفاق بیشتر در فصل های سرد سال رخ می دهد از سوخت جايگزين كه عموما سوخت گازوييل است استفاده مي گردد.

پس اتاق احتراق که دارای سوخت گازوئیل است هنگامی که هوای فشرده کمپرسور وارد ان می شود از ان جایی که هوای فشرده شده گرم است باعث ایجاد آتش می شود و همان طور که گفتیم در اتاق احتراق سوخت آتش گرفته و هوا بسیار فشرده و داغ می شود . به این ترتیب کار همان بخار داغ فشرده توربین های بخار را هوای داغ فشرده انجام می دهد.

از آن جایی که کمپرسور به کار رفته در نیروگاه های گازی شبیه توربین است، و این پره ها با برخورد هوا به حرکت درآمده و به پره های ساکنی برخورد کرده ، در نتیجه جهت حرکت هوا عوض شده و این هوا باز به پره های متحرک برخورد کرده و این سیکل ادامه دارد و در هر عمل هوا فشرده تر می شود.

معمولا مزایای توربین ‌های گازی که در نیروگاه‌ ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار بیشتر از سایر موارد هستند. به این ترتیب که در مقایسه با نیروگاه بخار ، اندازه نیروگاه توربین گازی کوچک تر، وزنش کمتر و مورد مهم تر این که هزینه اولیه آن برای تولید هر واحد توان از هزینه مربوط به نیروگاه بخار بسیار کمتر است

+ نوشته شده در  دوشنبه 19 شهريور 1397ساعت 18:40  توسط مهدی 

اجزاء هیدرولیکی پمپ

اجزاء هیدرولیکی پمپ

اجزاء هیدرولیکی پمپ عبارتند از :

پوسته، مارپیچ ،پخش کننده Diffusers ، رینگ های سایشی و پروانه ها است.

اجزای پمپ

مارپیچ ها Volutes

بخش مهم دیگری از پوسته ، پمپ مارپیچ است که در آن سیال جمع می شود و سپس سیال به وسیله نیروی گریز از مرکز پس از عبور از پروانه، از این قسمت خارج می شود. سیال از ناحیه چشم پروانه و با چرخش پروانه ، وارد پمپ می شود و به صورت شعاعی پس از افزایش سرعت ،از پروانه خارج می شود. و معمولا سطح مقطع مارپیچ ( حلزونی ) متناسب با افزایش مقدار سیال خروجی از پروانه افزایش پیدا می کند. این نوع طراحی بیشتر برای نگه داشتن سرعت در پوسته حلزونی است این امر برای ثابت نگه داشتن فشار استاتیکی در کل پوسته حلزونی است که از ایجاد نیروی شعاعی جلوگیری می شود.

بیشتر بدانید : قیمت پمپ

با وجود شکل مارپیچی در پوسته فشار در اطراف محیط پروانه به شکل غیر یک نواخت تری پخش می شود. که این فشار نامیزان در بیشتر پمپ های سانتریفوژ تک مرحله ای که دارای پروانه معلق Overhung Impeller و برای هد های بالا طراحی شده اند در قسمت محوری معمولا باعث افزایش خمش یا انحراف Deflection محوری می شود که این سبب می شود تا در وضعیت خارج از طراحی باعث وارد شدن بارهایی بر یاتاقان ها شود.

متناسب با پارامتر های ذیل نیروی عکس العمل شعاعی می باشد :

  • هدی که توسط پروانه تولید شده است
  • قطر پروانه
  • پهنای خروجی پروانه b2
  • گراویته ویژه

در اطراف محیط پروانه ها برای بالانس فشار و در یک پوسته مارپیچ پمپ چند مرحله ای ، باید از طرح های مارپیچ دوبل اگر که سایز اجازه بدهد استفاده می شود. معمولا می توان از پخش کننده های تیغه دارVaned Diffusers جهت تبدیل انرژی جنبشی به انرژی فشاری معمولا در بسیاری از پمپ های چند مرحله ای مخصوصا پمپ هایی که پوسته آنها دو تکه شعاعی باشد استفاده کرد. در این نوع طراحی معمولا شکل طراحی تیغه ها به شکلی است که باعث افزایش سطح جریان مایع گردیده که این مورد در کاهش سرعت از قسمت ورودی به خروجی موثر می باشد.

اجزاء هیدرولیک پمپ

رینگ های سایشی (Wear Ring/b)

اصلی ترین کاربرد رینگ های سایشی در پمپ های سانتریفوژ، برای این مورد است که در صورتی که از ناحیه فشار بالا تا ناحیه فشار مکش برای به حداقل رساندن میزان نشتی مایع ، معمولا در پوسته و همچنین در قسمت مکش از قطر خارجی چشم پروانه از رینگ های سایشی استفاده می شود. رینگ های سایشی را در قسمت قطر داخلی کاور پوسته و همچنین در قسمت پشت پروانه نیز قرار داد تا به این ترتیب میزان نشتی را تا حدود زیادی کاهش داد.

از آن جایی که بین رینگ سایشی و محل قرار گیری آن خلاصی بسیار کمی است و به جهت جلوگیری از بروز پدیده گالینگ ( Galling ) اصطکاک ناشی از حرکت لغزشی دو سطح زبر بر روی هم همچنین سختی جنس این رینگها نسبت به جاهایی که قرار می گیرند مثلا در پوسته و پروانه با یکدیگر اندکی فرق خواهد داشت. معمولا به وسیله مایع موجود در پمپاژ روانکاری رینگ های سایشی انجام می گیرد. در صورتی که در بین رینگ ها سایش بیش از حدی وجود داشته باشد در این صورت میزان لقی هم افزایش پیدا می کند از قسمت خروجی پمپ به ناحیه مکش جریان بیشتری وارد می شود.

پروانه ها (Impellers)

یکی از اصلی ترین و مهم ترین سیستم در پمپ های سانتریفوژ پروانه است که از پروانه معمولا می توان به عنوان قلب یک پمپ سانتریفوژ نام برد زیرا که در پمپ این قطعه تنها قطعه ای که تولید هد ( انرژی ) می کند. از همین رو هم بسیار باید در طراحی آن ها دقت لازم را داشت تا از این لحاظ کمترین اتلاف مایع را پمپاژ کنند.

در مورد پروانه ها باید بگوییم که سه نوع طرح از پروانه ها وجود دارد که این سه طرح عبارتند از :

* نوع بسته ( Enclosed Type )
* نوع باز ( Open Type )
* نوع نیمه باز ( Semi open )

نوع بسته :

سیال از قسمت چشم پروانه معمولا در پروانه های با طرح بسته وارد می شود که مهار آن توسط صفحات موجود در جلو و عقب پروانه انجام می شود. در پروانه های بسته هیچ گونه جریانی در امتداد دیواره پوسته و قسمت مکش پمپ برخلاف پروانه های باز وجود ندارد. در قسمت فوق گفتیم که با استفاده از رینگ های سایشی با خلاصی بسته می توان که چرخش جریان از ناحیه پر فشار به طرف ناحیه مکش را می توان در این گونه پروانه ها به حداقل رساند.

نوع باز :

معمولا فاقد هرگونه دیواره ای می باشند زیرا که در پروانه های با طرح باز امکان این است که پره ها با عملیات ریختگی به صورت یک پارچه با توپی اصلی باشد از همین رو هم لقی کمی همیشه بین پروانه و دیواره پوسته در نصب پروانه وجود دارد. در واقع وجود این خلاصی کم چرخش مجدد سیال از ناحیه پر فشار خروجی تا ناحیه کم فشار مکش را به حداقل می رساند. از آن جایی که بازدهی پروانه های با طرح باز کمتر از بازدهی پروانه ها با طرح بسته است از همین رو هم با برخی تنظیمات می توان که میزان خلاصی بین تیغه پروانه ودیواره پوسته را تا حدود زیادی افزایش داد و مقدار خلاصی را کمترکرد. در سرویس های هیدروکربنی معمولا از پروانه های باز بیشتر استفاده می شود.

برای پروانه ها یک طبقه بندی دیگر هم وجود دارد که عبارتند از :
  • تک مکشه
  • دو مکشه

درباره تک مکش باید بگوییم که منظور از این اصطلاح تک مکشی و یا مکشی تعداد ورودی ها به پروانه است زیرا که یک پروانه با طرح تک مکشی دارای یک ورودی بوده و پروانه با مکش دوبل همان طور که از اسمش مشخص است دارای دو ورودی به پروانه می باشد. در یک پروانه معمولا سطح مکش بزرگ تر با مکش دوبل به پمپ این اجازه را می دهد که برای یک ظرفیت معین نسبت به پروانه با مکش تکی با هد مکش مثبت کمتری کار کند. این به این دلیل است که سطح جریان ورودی به پره های پروانه افزایش پیدا کرده است. و موجب این می شود تا پره ها در قسمت چشم پروانه کاسته شده و از میزان افت فشار از قسمت مکش پمپ و از میزان NPSH مورد نیاز نیز کاسته می شود.

سرعت ویژه (Specific Speed)

همیشه در یک مقدار سرعت ویژه بدون بعد بوده که تابعی از سرعت پمپ ، جریان و هد می باشد. برای بهینه کردن بازده پمپ ، در هد و دبی مورد نظر سرعت ویژه هم در پمپ و هم در کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد.

سرعت ویژه برای بهینه سازی پارامتر های زیر معمولا در طراحی پمپ ها، مورد استفاده قرار می گیرد :

  • در خروجی پروانه سرعت جریان
  • سرعت لبه پروانه Impeller Tip Speed
  • زاویه های تیغه ورودی و خروجی پروانه
  • سرعت دهانه خروجی Discharge Throat Velocity
+ نوشته شده در  دوشنبه 19 شهريور 1397ساعت 18:38  توسط مهدی 

عملکرد پمپ در یک سیستم فرآیندی

عملکرد پمپ در یک سیستم فرآیندی

عملکرد پمپ در یک سیستم فرآیندی  : در هر سیستم فرایندی معمولا یکی از اصلی ترین اجزا پمپ ها و کمپرسور ها هستند که تقریبا جزء جدا نشدنی در هر سیستم می باشند. برای این که این تجهیزات بتوانند که به صورت مداوم عمل کرده و با حداقل توان مصرفی نیاز های مرتبط با تولید را مرتفع نمایند می بایست که در سطوح بالایی از قابلیت اطمینان و دسترس پذیری باشند تا به این ترتیب بر روی قابلیت در دسترس بودن Availiability تاثیر سیستم فرایندی داشته باشد. در پمپ های جا به جایی مثبت با تاثیر آن بر روی پمپ های جنبشی تاثیر سیستم بر قابلیت در دسترس بودن کاملا متفاوت می باشد.

عملکرد پمپ در یک سیستم فرآیندی

هنگامی که هد مورد نیاز سیستم در پمپ های جنبشی ( دلتاپی در فلنج های پمپ و یا گراویته ویژه ) دچار تغییراتی شود در این صورت دبی پمپ نیز دچار تغییراتی می شود؛ اما از ان جایی که در پمپ های جابه جایی مثبت، ظرفیت متاثر از هد مورد نیاز سیستم نمی باشد تغییری اعمال نمی شود.

اطلاعات بیشتر در رابطه با لیست قیمت انواع پمپ ها : قیمت پمپ

نمونه ای از یک سیستم فرایندی

معمولا مهم ترین کاربرد استفاده از پمپ زمانی است که برای انتقال مایعات و جابجایی سیال مورد نظر از یک سطح انرژی به سطوح بالاتر فرایندی استفاده می شود. در واقع در تعریف سیستم فرایندی مهم ترین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این مورد است که هر سیستم فرایندی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که معمولا این قسمت ها هم عبارتند از :

قسمت مکش

  • قسمت خروجی

اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده یک سیستم فرایندی

  • صافی های مکش Suction Strainer
  • ظروف تحت فشار Pressure Vessles
  • پمپ ها
  • کورهه ها
  • مبدل های حرارتی
  • یک شیر کنترل

افت فشار سیستم

معمولا هر پروانه می تواند که معادل یک سری اریفیس در نظر گرفته شود. در واقع ورودی پروانه به عنوان یک اریفیس و خروجی آن نیز به عنوان یک اریفیس دیگر است ؛ و نکته مهم این که لقی های رینگ سایشی پوسته وپروانه را می توان به عنوان اریفیس های معادل دیگر در نظر داشت. در سیستم فرایندی برای یک نقطه مشخص ( در زمان و دبی معین ) هم قسمت مکش و هم قسمت خروجی را می توان به عنوان اریفیس های معادل دیگر که در قسمت مکش و خروجی پمپ قرار دارند را در نظر داشت.

در یک سیستم و به جهت فهم و درک چگونگی عمل کرد یک پمپ بهتر است تا در این سیستم منحنی های مقاومت را مورد بررسی قرار داد و در داخل هر سیستم فرایندیی ( مجموعه ای شامل چندین قسمت متصل شده که با همدیگر کار می کنند ) نقطه عملکرد پمپ را تعیین کرد. همان طور که در قسمت فوق به آن اشاره شد هر سیستمی که دارای پمپ است از دو قسمت تشکیل شده است که این دو قسمت معمولا : سیستم مکش و سیستم خروجی هستند از همین رو هم یکی از اصلی ترین موارد بکار گیری پمپ اشاره به این مورد است که از قسمت مکش سیستم سیال با سطح فشار فرایندی به سطح فشار خروجی نهایی انتقال پیدا می کند. لازم است تا جهت جلوگیری از بروز پدیده Flashing این فشار بالاتر از فشار بخار قرار بگیرد.

البته این فشار درست از قسمت انتهایی فلنج و تا خروجی انتهای سیستم ادامه دارد. مهم ترین نکته ای بهتر است تادر این مورد به آن اشاره داشت، تحت اثر مستقیم مقاومت خروجی و ورودی سیستم اختلاف هد یا انرژی مورد نیاز پمپ وجود دارد.

فشار استاتیکی و فشار هد

درباره اتلافات اصطکاکی در سیستم و اجزایی که این پدیده را به می اورند باید بگوییم که هد و یا مقاومت سیستم دارای دو جزء دیگر می باشد که این دو جزء عبارتند از :

  • فشار استاتیکی
  • هدد ارتفاع Elevation Head

با مجذور نرخ جریان اتلاف ناشی از اصطکاک تغییر می کند که این تغییر به مواردی مثل نوع قرارگیری پایپینگ، قطر لاین و طول کلی معادل ( شامل شیر ها و اتصالات ) بسیار بستگی دارد. در واقع درباره فشار استاتیکی باید بگوییم که فشار استاتیکی عبارت است از وجود اختلاف فشار در قسمت خروجی ظرف Vessle با فشار در قسمت مکش آن و درباره هد ارتفاع هم باید بگوییم که اختلاف سطح مایع بین قسمت مکش و خروجی ظرف است.

در صورتی که در مقابل نرخ جریان نمودار این سه بخش ( اتلاف اصطکاکی – فشار استاتیکی و هد ارتفاع ) را ترسیم کرد و مقدار نهایی و کلی آن ها را ( بر روی هم ) در نظر داشت در این صورت است که منحنی که به دست آمد در واقع به عنوان منحنی هد مورد نیاز در سیستم خواهد بود.

عملکرد یک پمپ جابجایی مثبت درسیستم فرایندی

تولید یک جریان ثابت از وظایف یک پمپ جابجایی مثبت است. در صورتی که این جریان تولید می شود بر میزان هد مایع رفته رفته بیشتر می شود و در بیشتر اوقات هم دائما بر ان افزوده می شود. در واقع طراحی پمپ و سیستم محرک آن به شکلی است که قابلیت های فوق را تامین می نمایند. نتیجه ای که در این حالت به دست می آید این است که یک پمپ جابه جایی مثبت به تغییرات سیستم و تغییرات گراویته ویژه سیال نسبتا تمیز حساس خواهد بود.

عملکرد یک پمپ سانتریفوژ در یک سیستم فرایندی

از مهم ترین ویژگی ها و خاصیت های پمپ سانتریفوژ اشاره به این مورد است که معمولا مایع کاری بر روی کار با چرخش پره ها، صورت می گیرد و بر میزان هد مایع در اثر این اتفاق افزوده می شود از همین رو هم سرعت در این پمپ ها نقش اساسی را بر عهده دارد. معمولا در میزان سرعت هر عاملی که باعث تغییر شود تاثیر این تغییرات در میزان هد تولید شده توسط پمپ مشخص می شود که این مورد در میزان جریان نهایت تغییر را به دنبال خواهد داشت. از ان جایی حساسیت در این پمپ ها نسبت به تغییرات سیستم و همچنین تغییر گراویته ویژه سیال بسیار بیشتر است در صورتی که بر مقاومت سیستم اضافه شود در این صورت است که از میزان دبی پمپ هم کاسته می شود.

ثبات و پایداری پمپ گریز از مرکز (Centrifugal Pump Stability)

برای سیستم فرایند هد مورد نیاز تابعی از افت فشار سیستم وگراویته ویژه مایع است؛ زیرا که بروز هرگونه تغییر در هر کدام از این متغیر ها در میزان هد ( انرژی ) باعث تغییر مورد نیاز فرایند می شود و تاثیر مهمی را در نهایت بر روی نقطه عملکرد یک پمپ جنبشی خواهد داشت. در پمپ های جابجایی مثبت نقطه عملکرد متاثر از تغییرات فوق نیست به این دلیل که این پمپ ها توانایی ایجاد و تولید هد ( انرژی ) نامحدودی را دارا هستند.

در مقابل نرخ جریان معمولا هد مورد نیاز حاصل اختلاف فشار استاتیکی و هد ارتفاع بوده است که به صورت نمودار اتلاف اصطکاکی رسم می شود. منحنی هد مورد نیاز معمولا در سیستم های فرایندی مختلف می تواند که متفاوت باشد؛ و صرفا دارای اتلاف اصطکاکی بوده و منحنی مقاومت سیستم آن نسبتا شیب دار خواهد بود در صورتی در صورتی منحنی مقاومت سیستم شیب کمتری خواهد داشت که در سیستمی که یک پمپ تغذیه بویلر با مقاومت نسبی کم وجود داشته باشد. زمانی ترکیب یک منحنی سیستم نسبتا مسطح و یک منحنی مشخصه ناپایدار می تواند منجر به یک بهره برداری ناپایدار شود. حالت بینا بینی شایع ترین نوع سیستمی است که وجود دارد.

در صورتی منحنی هد یک پمپ به صورت تخت باشد در این زمینه یک برداشت و تصور نادرست وجود دارد که آن هم این است که این پمپ ذاتا ناپایدار است که این تصور لزوما درست نیست. زیرا که نقطه عملکرد هر پمپ به عنوان نقطه تعادل بین هد ( انرژی ) مورد نیاز سیستم و هد تولید شده به وسیله پمپ می باشد.

+ نوشته شده در  دوشنبه 19 شهريور 1397ساعت 18:34  توسط مهدی 

بهترین عطر مناسب عروس خانم در روز عروسی

بهترین عطر مناسب عروس خانم در روز عروسی

جهت انتخاب بهترین عطر و ادکلن عروس در رزو برگزاری مراسم عروسی باید به تعدادی نکات توجه داشته باشید که در زیر شرح می دهیم .

تاثیر محل برگزاری مراسم عروسی در انتخاب عطر و ادکلن

محل های زیادی برای برگزاری مراسم عروسی می توانید انتخاب کنید , باغ تالار عروسی , ویلای کنار ساحل , تالار عروسی , باغ عروسی و … برای هر یک از محیط ها عطر های خاصی وجود دارد که می توانید استفاده کنید . مثلا برای تالار های بزرگ و مجلل با گل آرایی های زیبا و دیزاین عالی می توانید از عطر و ادکلن هایی با رایحه توت , انجیر سیاه و چوب صندل و حتی رایحه سدر استفاده کنید.

یا برای عروسی های خودمانی و جمع و جور بهتر است از ادکلن های معروف زنانه و سبک و نرم استفاده کنید .

باغ تالار , تالار , تالار عروسی , باغ عروسی , باغ عروسی مختلط , سالن آرایش عروس  , رنگ ابرو , هایلایت مو , رنگ لاک ناخن  , دانلود برترین آهنگ های سال , دانلود موزیک , دانلود بهترین موزیک سال ,

استفاده از عطر و ادکلن همیشگی خودتان

بهتر است برای روز عروسی خود عطر و ادکلنی که همیشه استفاده می کردید رو بذارید کنار و از یک نوع دیگه استفاده کنید . البته عطر و ادکلنی را هم که می خواهید برای خرید عروسی انتخاب کنید بهتر است با روحیه شما سازگاری داشته باشد . و به اجبار از برخی از عطر و یا ادکلن های گران قیمت که با روحیه شما سازگار نیست استفاده نکنید .

از عطری که نسبت روغنش به آب بیشتر باشد

در خرید عطر عروس همیشه عطری را انتخاب کنید که نسبت روغن آن به آبش بیشتر باشد . دو دلیل برای این کار دارید . اول اینکه ماندگاری عطر های روعنی تر بیشتر است . دوم اینکه ادوپرفیوم ها یا عطر های روغنی تر خاصیت پخش پذیری بالاتری دارند .

استفاده عطر در نکات پالس بدن ( روی نبض )

خیلی از عطرها با داشتن رایحه زیبا و قدرت بوی زیاد , از پخش کنندگی زیادی برخوردار نیستند و در نهایت اطرافیان شما بوی آنها را به سهتی متوجه خواهند شد . پس برای اینکه قدرت پخش کنندگی عطر مورد علاقه خود را بیشتر کنید آن را در نقاط پالس بدن مانند : مچ دست ها , ساق پا , پشت زانو , آرنج ها ,پشت گوش و… اشتفاده کنید.

در انتخاب و خرید عطر و ادکلن به هیچ عنوان عجله نکنید

زمان بیشتری برای خرید عطر و ادکلن عروس و داماد بگذارید , باید عطر و یا ادکلنی را انتخاب کنید که ماندگاری و رایحه خوبی داشته باشد . اکثر عطرها بعد از گذشت مدت زمان کمی رایحه خود را از دست می دهند از طرف دیگه برخی از عطر ها نیز بعد از مدت زمان بیشتر بعد از اسپری کردن رایحه اصلی خود را منتشر می کند . لذا باید زمان بیشتری برای خرید عطر و ادکلن عروس بگذارید.

تست عطر قبل از خرید

روش مناسبی برای تست کردن بوی عطر و ادکلن برای شما ارائه می دهیم . برای تست عطر و ادکلن را روی هوا نباید اسپری کنید . بهترین موقعیت برای تست بوی عطر و ادکلن اسپری آن بر روی مچ دست است . شما با این کار می توانید یک عطر مناسب برای خرید عروسی خود انتخاب کنید .

عطر و ادکلن ترکیبی

خیلی از افراد سخت پسند در انتخاب عطر و ادکلن هستند لذا رایحه های ثابتی که عطر و ادکلن های معروف دارند را نمی پسندند لذا در این صورت بهترین پیشنهاد استفاده از عطرهای ترکیبی است . با ترکیب تعدادی عطر می توانید بو و رایحه مد نطر خودتان را نتخاب کنید. البته باید در ترکیب عطر ها هم دقت داشته باشید به ویژه برای خرید عروسی که مهم می باشد.و شما به غیر از خودتان باید مهمانان خود را نیز در نظر داشته باشید .

+ نوشته شده در  يکشنبه 18 شهريور 1397ساعت 15:30  توسط مهدی